Mechanisatie

Achtergrond 7 reacties

Vanaf 2018: grote spiegels en betere remmen

Voor nieuwe trekkers gelden vanaf 2018 nieuwe wettelijke Europese eisen die vooral betrekking hebben op veiligheid. In de nabije toekomst volgt een ABS-verplichting.

Eigenlijk ligt het voor de hand dat de technische eisen aan een landbouwtrekker in alle Europese landen gelijk zijn. Alleen al gezien de handel in trekkers.

Al zo’n 40 jaar lang wordt eraan gewerkt om in Europees verband de neuzen op dat gebied dezelfde kant op te krijgen. Maar de praktijk is moeizaam. Het leidde al tot 24 verordeningen met in totaal zo’n 2.000 bepalingen. Sinds 2013 hebben we te maken met EU-verordening 167/2013. Ingewijden noemen dit tamelijk onleesbare document ook wel de Tractor Mother Regulation.

Nieuwe eisen gaan vooral over veiligheid

Vanaf 1 januari 2018 zijn er volgens die Mother Regulation een aantal nieuwe eisen van kracht. Daarbij wordt er juridisch onderscheid gemaakt tussen ‘nieuwe trekkers’ en ‘nieuwe trekkertypen’. Een nieuwe trekker is alles dat nieuw uit de fabriek komt. Een nieuw trekkertype is een trekker die bij de keuringsinstanties nog niet bekend is en waarvoor de fabrikant een type-goedkeuringsprocedure moet aangaan, ook wel een conformiteitsverklaring genoemd.

De nieuwe 2018-eisen gaan vooral over veiligheid. Deels terecht, deels overdreven. Als de trekker sneller kan dan 40 kilometer per uur (in Nederland bij wet nog altijd verboden!) dan moet de trekker automatisch op 40 per uur worden begrensd, wanneer de rempedalen niet gekoppeld zijn. Nieuwe trekkers krijgen volgend jaar groothoekspiegels. Dat veiligheidsstickers enigszins eenduidig moeten zijn om misverstanden te voorkomen is logisch, maar dat er straks bijvoorbeeld ook een sticker bij het achterraam moet zitten om aan te geven dat daar de nooduitgang is, lijkt overdreven.

Beweeg over de iconen voor meer informatie.

Extra remveiligheid

Bij nieuwe trekkers schakelt de aftakas automatisch uit na 7 seconden als je de stoel verlaat, maar dat kan je onderdrukken. En de snelheidsmeter (kilometers per uur) moet een positieve afwijking hebben, net als bij de vrachtwagens. Maar dat is niet handig voor de landbouw. Je wilt in het land immers een snelheid aflezen die ook werkelijk klopt.

Als de druk in het remsysteem voor de aanhanger een te lage waarde krijgt, moet er op de nieuwe trekker een alarm afgaan. De motorkap kan alleen open met apart gereedschap. Dat mag ook de contactsleutel zijn. In detail zijn er nog meer bepalingen, zoals brandbaarheid van de bekleding en reactiesnelheid van de remmen, maar dat zijn zaken waar je als gebruiker vaak niks van merkt, als je er niet specifiek op let.

ABS-plicht vanaf 2021

Er is ook Europees bepaald dat nieuwe trekkertypen die sneller kunnen rijden dan 40 kilometer per uur vanaf 1 januari 2020 een ABS-remsysteem moeten hebben. Voor alle nieuwe verkochte trekkers geldt die bepaling vanaf 1 januari 2021. Ook nu geldt al dat zo’n trekker aparte remmen op de voorwielen moet hebben.

Vanaf 31 december 2018 moeten alle trekkers die sneller kunnen dan 30 kilometer per uur, op alle wielen remmen. Of ABS voor trekkers daadwerkelijk veel bijdraagt is nog maar de vraag.

Geen kenteken

Een Nederlandse boer of loonwerker ligt niet wakker van de typegoedkeuring van zijn trekker, maar de fabrikant heeft er wel mee te maken. Voor de fabrikant is het eenvoudig; zonder conformiteitsverklaring mag deze de trekker in de EU niet in de handel brengen. In het buitenland ligt dat nog strenger; is er geen conformiteitsverklaring, dan wordt er ook geen kenteken afgegeven.

Nederland wijkt hierin af, omdat kentekens nog steeds ontbreken. Daardoor het volgens de wet niet toegestaan om sneller te rijden dan 25 kilometer per uur. De Europese voorschriften maken namelijk onderscheid tussen trekkers tot 40 kilometer per uur en trekkers die sneller rijden dan 40 kilometer per uur. Trekkerfabrikanten houden zich niet bezig met eigenaardigheden van de Nederlandse situatie en leveren de trekker gewoon zoals Europees is voorgeschreven.

Laatste reacties

  • ed12345

    Meer electronica Minder kans dat je zelf een storing kan verhelpen Dus gaat de gebruikskosten weer stijgen

  • Jan-Zonderland

    Je vraagt je toch af achter welk bureau al deze (kostenverhogende) flauwe kul bedacht is.
    Wat is er bijv mis met een hydr aanhangerremsysteem ? Moeten dus op alle aanhangende getrokken werktuigen de hydr remcylinders vervangen worden door luchtpotten. Waanzin

  • deB.

    En geen stijgende opbrengst prijzen, waar moeten we deze k regels aan doorrekenen?

    Zelf nog minder te vreten!??
    Laat een ieder toch zelf z'n kostje bij elkaar telen, alles over de rug van boeren. thanks

    Hopelijk dat een ieder 5 jaar langer blijft rijden met oude trekker, kan zat!
    Geen last van dit geleuter

  • pinkeltje

    Luchtremmen worden in NL niet verplicht. Wel gaan we naar een tweeleiding systeem, in de praktijk is het dan wel zo handig om dat dan op lucht te doen, maar het mag en kan ook hydraulisch. Luchtremmen is allemaal kant en klaar te koop met tientallen jaren ervaring en heel betrouwbaar.

  • jan4072

    Als luchtdruk standaard op een trekker gemonteerd wordt is het standaard monteren goedkoper dan het voor die paar trekkers naar NL achterwege laten. Je kunt je ook afvragen waarom we hier niet kunnen doen net als de rest van de EU?

  • agratax(1)

    @Ed12345. Je weet, dat elektronica tot het nieuwe geloof is verheven en dat daarmee de mens zijn verantwoordelijkheid heeft terug gebracht tot het op zijn hoogst het starten van het elektronisch monster. Daarna hoopt hij dat alles naar wens verloopt, zo niet dan is hij niet schuldig, maar de techniek heeft gefaald.

  • jordi 1455

    ik vraag me af of de kosten tegen de baten gaan opwegen.

Laad alle reacties (3)

Of registreer je om te kunnen reageren.