Rundveehouderij

Nieuws 632 x bekeken

Meer Franse supermarkten steunen rundveesector

Steeds meer Franse supermarkten zijn bereid om meer aandacht en ruimte te besteden aan Frans rundvlees om zo de rundveehouders in eigen land te steunen.

De acties die boeren bij die supermarkten hebben gevoerd, hebben volgens minister Le Foll van landbouw zeker bijgedragen aan dat succes.

Na Carrefour en Système U krijgen de boeren nu ook steun van drie andere grote ketens, Auchan, Leclerc en Intermarché. Alle winkeliers zijn bereid de fokkers een euro per kilo meer te betalen voor vlees dat afkomstig is van speciaal daarvoor gefokte dieren – het zogenaamde ‘cœur de gamme’-vlees – en niet van ‘afgedankte’ melkkoeien. De winkelbedrijven zullen dat speciaalvlees van rassen als Charolais, Limousin of Blonde d’Aquitaine ook nadrukkelijker in hun filialen presenteren.

Meer ruimte in schappen voor ‘cœur de gamme’-vlees

Intermarché wil ook een relatie opbouwen met fokkers die haar het vlees leveren, terwijl de directeur van Auchan deze week persoonlijk overlegt met voorzitter Jean-Pierre Fleury van de Fédération nationale bovine over verdere mogelijkheden om de Franse rundveehouderij te steunen. Auchan zal er in ieder geval voor zorgen dat het ‘cœur de gamme’-vlees meer ruimte in de schappen toebedeeld krijgt.

De toezeggingen volgen op acties van rundveehouders bij een aantal supermarkten van verschillende ketens in het hele land. "Door die acties zijn de zaken zeker gaan buigen", denkt minister Le Foll van landbouw. "Nadat de eerste supermarkten hebben toegeven, zijn de andere snel gevolgd, vooral omdat de boeren de druk groot hielden." Het ministerie van landbouw zelf kijkt hoe het een promotiecampagne voor het kwaliteitsvlees in Frankrijk kan organiseren.

Dossier landbouwcrisis & protestacties: Lees alle berichten

Of registreer je om te kunnen reageren.