RundveeNieuws

Danone-dochter lijdt onder Chinese markt

Parijs – De Chinese fabrikant van babymelk Yashili ziet de winst over het afgelopen jaar zo’n 40 procent lager uitvallen dan eerst werd verwacht.

Dat komt door het terugvallen van de economische groei en een steeds zwaardere concurrentie op de markt voor babymelk.

Yashili is een gezamenlijke onderneming van het grootste Chinese zuivelbedrijf Mingiu en het Franse Danone. Dat laatste bedrijf heeft in oktober haar belang juist vergroot tot 25 procent wat €437 miljoen heeft gekost. Danone deed dat om haar positie weer wat te versterken na het schandaal rond de vermeende vervuiling van babymelkpoeder van haar leverancier Fonterra. Maar Yashili blijkt nu zwaar te lijden te hebben onder de verslechterde economische omstandigheden in China. Het bedrijf zag de winst over de eerste helft van 2014 al 28 procent lager uitkomen maar dat loopt over het hele jaar op tot 40 procent, zo heeft Yashili moeten melden. Vanwege de toenemende concurrentie is het marktaandeel ook gedaald van 5,1 naar 4,6 procent. Danone zelf heeft tot nu toe niet gereageerd op de berichten.

Beheer
WP Admin