Redactieblog

1865 x bekeken 6 reacties

'Melkveehouders moeten wennen aan de vrije markt'

Er is veel te doen over de melkprijs. Is die wel ‘eerlijk’? Wie zal het zeggen. Feit is dat het voor melkveehouders erg wennen is op de vrije markt.

En weer is er het nodige te doen over de melkprijs. Naar aanleiding van de actie van een grote supermarkt om te proberen de inkoopprijzen omlaag te brengen, schreeuwen velen moord en brand. Een Gelderse gedeputeerde schrijft in de krant dat hij de supermarkt gaat boycotten. Een melkveehouder uit de Achterhoek krijgt veel aandacht doordat hij besluit ermee te stoppen, omdat zijn kostprijs veel hoger is dan de melkprijs.

Wat is een eerlijke prijs?

Velen vinden dat boeren een 'eerlijke prijs' zouden moeten krijgen voor hun producten. Ik ook. De vraag is dan natuurlijk: wat is een eerlijke prijs? In vroeger tijden werd daarover in Brussel gediscussieerd en werden – vaak na demonstraties van boeren – de landbouwprijzen vastgesteld. Achteraf een tamelijk riant stelsel, maar ook toen al waren er best boeren, bijvoorbeeld de kleintjes, die die prijzen niet 'eerlijk' vonden.

Vrije (wereld)markt werkt met vraag en aanbod

Dat is allemaal afgeschaft en nu zijn we overgeleverd aan de markt. Op de markt heerst het geloof dat dan als vanzelf een eerlijke prijs tot stand komt, op basis van vraag en aanbod. En aangezien die markt vaak een wereldmarkt is, hebben afzonderlijke bedrijven of individuen daar geen invloed op.

Eerlijker prijsvorming kan bijna niet, zou je zeggen, maar dan komt de volgende vraag: is de markt wel eerlijk? Vaak wordt dan gewezen op het level playing field, dat nagestreefd zou moeten worden. Op wereldschaal lijkt mij dat een illusie. We kunnen nog niet eens voorkomen dat op dit moment 50 miljoen kinderen op de vlucht zijn.

Marktmacht van grote supermarkten

Een tweede punt van kritiek is de marktmacht van de grote supermarkten, waar wat aan gedaan zou moeten worden. Onlangs kwam iemand zelfs met het idee van een voedselscheidsrechter. Maar die supermarkten kunnen toch niet zelf de prijzen bepalen? Er zitten toch ook leveranciers aan tafel, soms ook heel grote jongens.

'Boeren moeten hun producentenorganisaties een schop onder de kont geven, maar melkveehouders hebben niet eens zo'n organisatie!'

Als de boeren zelf een vuist willen maken, zullen zij hun producentenorganisaties een schop onder de kont moeten geven. Maar de melkveehouders hebben niet eens zo'n organisatie! Die hebben zich verenigd in een brancheorganisatie waar zij met de andere marktpartijen aan tafel zitten om oude productschapstaken te kunnen blijven uitvoeren. Prima allemaal, maar dan moet je ook niet mopperen.

'Na 50 jaar weer als ondernemer op een vrije markt opereren, dat is wel even wennen voor melkveehouders'

Misschien wel het grootste probleem is dat melkveehouders de laatste 50 jaar niet als ondernemer op een vrije markt hebben hoeven opereren. En dan is dat wel even wennen. Of toch maar weer terug naar een stevige Europese marktordening?

Laatste reacties

  • farmerbn

    Nogmaals; als er volledige concurrentie is wordt er weinig verdient (bv boer). Omgekeerd; als er rijke mensen zijn, is er geen volledige concurrentie (bv Van Drie). Als je wel iets meer verdient bij volledige concurrentie moet je het truukje aan niemand vertellen en het voor jezelf houden. Ook je boekhouder mag het niet op straat leggen.

  • yfje

    Meneer Bruil. De NMA zal koste wat kost zo'n organisatie tegenhouden. De consument moet immers hoe dan ook beschermd worden in deze cynische wereld.

  • Wv01


    En wij producenten niet!!??

    Laat ze zelf maar een koe houden

  • @meelmuisje

    Precies, yfje... Alle prijzen schieten omhoog. neem nu de idioot hoge personeelskosten/voorrijkosten bij onderhoud/reparaties, die rijzen de pan uit, Loonwerkprijzen zijn ook gestegen, en wat dacht je van de prijzen van trekkers en machines waar een boer afhankelijk van is, krachtvoer, etc ? Met hoeveel honderden procenten zijn de prijzen daarvan niet gestegen sinds de jaren 80, en denk aan de 21%BTW, kosten die doorberekend zouden moeten worden, in vergelijk met NUL procent verhoging van de 6%BTW Produkten die de Boer levert?

  • alco1

    Je hebt gelijk meelmuisje.
    Ik had nu twee dingen kapot waar ik nieuwe onderdelen voor moest hebben.
    Dezelfde dingen waren ook aan vervanging toe voor tien en twaalf jaar.
    Maar liefst 400 en 500 % duren nu dan toen.
    Bij producten waar geen concurrentie in is, wordt je uitgekleed.
    Hieraan kun je zien dat dat het voor veel bedrijven rekken is om boven het maaiveld uit te blijven.
    De politiek heeft het er over dat we uit de crisis komen, gezien het stijgende bruto nationaal product.
    Maar ik geloof er niets van.

  • farmerbn

    Er zijn steeds meer bedrijven die de concurrentie weghalen en producten op de markt brengen met veel toegevoegde waarde. De politiek noemt dat innovatie maar het is gewoon naaien van klanten die eenmaal hun product gekocht hebben. Heb je een machine en na een tijdje blijkt dat bv de diameter van de harkarmen net een paar milimeter kleiner zijn dan standaard buizen. Hun harkarmen zijn tig duurder maar je moet wel anders kun je niet harken. Als dit innovatie is dan kunnen ze voor mij allemaal de boom in. Als je als bedrijf een consument naait is het verboden maar als je als bedrijf koopt bij zo'n bedrijf dan heb je geen poot om op te staan. De politiek beschermt consumenten en roemt bedrijven die bedrijven naaien en noemt dat dus innovatie.

Laad alle reacties (2)

Of registreer je om te kunnen reageren.