Redactieblog

1722 x bekeken 2 reacties

'Luisteren naar koe of consument?'

Niet gemakkelijk om wegwijs te worden in alle meningen over weidegang. Zo schreef Pieter ter Veer, een al lang vergeten D66-Tweede Kamerlid, dat een moderne koe niet in de wei hoort.

Ter Veer is oud-melkveehouder, studeerde in Wageningen en hij was landbouwwoordvoerder.

Daartegenover verdubbelt Cono de weidepremie. Evenals anderen, zoals Bel Leerdammer. In 2017 gaat deze naar 2 cent per kilo melk. Dat is veel meer dan FrieslandCampina. Die komt overigens ook met nieuwe voorstellen om de weidegang te stimuleren, maar is op dit terrein geen leider, maar volger.

De effecten van de weidemelkpremie zijn er ook naar. In Noord-Holland past 92% van de leden weidegang toe. Gemiddeld in de rest van Nederland is het met moeite 70%. Daar kwamen de regelingen voor weidemelk veel later en is de vergoeding ook lager.

Kijk je naar de provincies, dan valt op dat Flevoland topper is in het houden van koeien op stal. Slechts 30% van de bedrijven doet aan weidegang. Minder goed scoren ook Noord-Brabant, Limburg en Zeeland. Daar komt even minder dan de helft van de koeien in de wei.

Koe uit wei bespaart boer werk en is voordeliger

Welke kant moeten we op? Als weidemelker vraag ik me af of Ter Veer misschien gelijk kan hebben. Moet ik dan ook overwegen zijn oproep om de koeien uit de wei te halen te volgen? Het bespaart tenslotte veel werk. En als FrieslandCampina niet veel scheutiger wordt met de premie, is het ook voordeliger de koeien maar binnen te houden.

Pieter ter Veer gebruikt allemaal argumenten die hout snijden. Zoals: koeien houden niet van warmte en niet van regen. Weidegras is een onvolwaardig voer voor de koe. De koe zelf gras laten eten is onvoordelig omdat de oogst daardoor maar de helft is van wat de opstallers van het land halen. Daarvoor is grond echt te duur.

'Moderne koe is gemakzuchtig en gewend dat het gras voor haar bek wordt gebracht. Die mist de wei ook niet meer'

Ook is de moderne koe niet meer gewend om zelf gras in de wei te eten. Dat heeft het dier nooit geleerd omdat er altijd hapklaar voer voor het voerhek ligt. Een moderne koe is gemakzuchtig en is gewend dat het gras voor haar bek wordt gebracht. Die mist de wei ook niet meer. Volgens hem zijn dat de feiten en die mogen niet worden verdrongen door nostalgische gedachten van burgers. Ziedaar de Wageningse politicus aan het woord.

Luisteren naar koe of consument?

Daartegenover Cono, die al jaren de hoogste melkprijs van Nederland uitbetaalt. Een coöperatie, met aan het roer mensen met gevoel voor de markt. Met groot succes. De Beemsterkaas is bekend bij een breed publiek. Wordt grif gekocht voor een hoge prijs.

Gevraagd naar het succes van hun kaas zei de directie eens: "Wij luisteren naar de consument. Die heeft het voor het zeggen." Lijnrecht tegenover Pieter ter Veer, die pretendeert te luisteren naar de koe.

De vraag is dan: luister je naar de koe of naar de consument? Mijn conclusie is dat je beter naar de consument kunt luisteren. Stel dat de koe kon praten, dan denk ik dat ze niet zou kiezen voor ki, steeds hogere melkproducties en onzichtbare boeren, vervangen door robots en voercomputers. Maar gelukkig praat ze niet.

Laatste reacties

  • alco1

    Ik denk dat vergaderboer nooit reacties leest.
    We hebben het hier al zo vaak uitgelegd dat een speciaal product zoals de Beemster kaas doordat het gelimiteerd wordt, duurder verkocht kan worden.
    We zitten echter met een zeer grote plas melk waar geen meerwaarde aangegeven kan worden door speciaal producten.
    En daar heeft Pieter oog voor.
    De premie die de FC betaald is in feite niet voor de weidegang, maar voor de idiote afspraken die er gemaakt zijn over het percentage ervan.
    Genoeg gewaarschuwd, maar horende en ziende doof.
    Let wel: Ik ben voor weidegang maar laat je nooit in hokjes drukken.

  • hansvanbergen

    Er wordt alleen maar geluisterd naar de consument die in de grachtengordel van Amsterdam woont met een ambtenaren baantje van 80.000 euro+ evenals zijn haar partner. De onderkant van de pyramide, de massa wordt niks gevraagd. Overigens betaald en dus ook bepaald geen enkele consument of de koe in de wei loopt of niet. De opstaller DIE betaald de weidepremie. Daarbij betalen alle grote Europese melkfabrieken dezelfde prijs als de Cono, zonder beweiding en caring dairy kwats

Of registreer je om te kunnen reageren.