Mechanisatie

Nieuws 8824 x bekeken 4 reactieslaatste update:29 jan 2016

Argo breekt met Louis Nagel

De Italiaanse trekkerfabrikant Argo zegt per direct het importcontract op met Benelux-importeur Louis Nagel. Het gevolg is dat Argo’s trekkermerken McCormick en Landini nu geen importeur meer hebben in de Benelux. De oorzaak van de breuk is onduidelijk.

Dat Argo per direct het contract beëindigt, blijkt uit een brief die de Nederlandse en Belgische dealers van de merken Landini en McCormick op 26 januari 2016 ontvingen. In die brief staat onder meer dat Louis Nagel niet blij is met deze eenzijdige actie van Argo. De importeur zag deze stap dan ook niet aankomen, zo bevestigt een bron aan de redactie. Samen met Argo werden immers nog volop plannen voor de toekomst gemaakt.

Deze breuk heeft ook gevolgen voor Louis Nagel, dat nu de grootste omzetmaker mist. Welke precies is nog niet duidelijk. Louis Nagel-directeur Marc Kipperman hierover: "We hebben een aantal sterke merken, en daar gaan we nu meer aandacht aan geven. Het is te vroeg om verder in de toekomst te kijken. Terugblikkend denk ik dat wij het nog niet zo slecht hebben gedaan. Ik vind het echt jammer dat de dealers weer de dupe zijn. Zij zitten nu in een vacuüm. Hopelijk wordt er voor hen snel meer duidelijk. De merken Landini en McCormick zitten al zo lang in Nederland. Die blijven toch wel."

Wat de reden is voor de breuk, blijft onduidelijk. Wellicht zijn het de lage marktaandelen van McCormick en Landini. Voor McCormick schommelde dat de laatste jaren tussen de 0,5 en 2,3 procent. Voor Landini ligt het marktaandeel veel lager.

Importeur Louis Nagel is wel bereid om de dealers voorlopig te helpen, maar adviseert hen in de brief om direct te schakelen met een contactpersoon bij Argo in Italië. Dealers die nog een trekker in bestelling hebben staan bij Nagel, worden persoonlijk benaderd.

Nog geen vijf jaar

Louis Nagel verkreeg de importrechten voor Landini en McCormick in maart 2011, kort nadat Argo uit onvrede de relatie met de vorige importeur, Vormec, verbrak. Over een mogelijke nieuwe importeur voor McCormick en Landini is niets bekend. Louis Nagel in Andelst blijft gewoon doorgaan als importeur met de merken Ag-Leader, Breviglieri, Dieci, Sigma4 en Yanmar.

Toeval of niet: Louis Nagel maakt sinds het vierde kwartaal van 2015 geen deel meer uit van moederbedrijf 'Dutch Power Company' (DPC). De eigenaren - de familie Mouthaan - hebben hiertoe besloten omdat Nagel uit de toon viel bij de andere bedrijven binnen de DPC. Zo vervult Louis Nagel een handelsfunctie, waar de andere DPC-bedrijven fabrikanten zijn. Onder de Dutch Power Company vallen onder meer de bedrijven Herder, Votex, Probotiq, Conver, Precision Makers en Roberine.

Reactie Argo

Op 29 januari publiceerde Argo een weinig zeggend persbericht. Het stipt de wens aan om het marktaandeel te vergroten in het licht van het verbeterde productaanbod ('the more complete and suitable product ranges realized in these last years). Je kunt daar doorheen lezen dat de resultaten van Louis Nagel op dat punt tegenvielen. Argo geeft verder aan in contact te treden met dealernetwerken om continuïteit te geven aan verkopen en garanties.

Laatste reacties

  • new kids

    Zou de arrogantie van Nagel opgebouwd in de John Deere tijd nog een rol meespelen.
    Merken als DIECI zijn nou niet direct van een caliber om een deur mee in te trappen. Hier wint bijvoorbeeld een Manitou het dik van.
    Kortom de mannen van Nagel moeten tegenwoordig stinkend hun best doen om een boterham te verdienen.

  • mtseshuis

    Wie wil er nou voor hetzelfde geld als een "premiummerk" een McCormick of Landini rijden, zoveel trammelant met versnellingsbakken en zo weinig coulance... foei!

  • hansvanbergen

    Landini mc cormick zijn heus wel goedkoper en daarnaast hadden ze 5 jaar garantie ooit. Nu louis los staat zullen er wel zorgen zijn of in het huidige landbouweconomische klimaat Argo zijn geld wel beurt. Verkoop aantallen hebben die Italianen zich nog nooit om bekommert.

  • ...............

    En wat dacht je van de onderdelen levering. Zie weleens trekkers weken in de werkplaats staan wachtend op onderdelen die in Italië eerst nog gemaakt moeten worden.

Of registreer je om te kunnen reageren.