Home

Nieuws 1909 x bekeken 3 reactieslaatste update:5 sep 2016

Importheffing op mais komt steeds dichterbij

Een importheffing op mais komt steeds dichterbij, omdat mais de laatste weken steeds goedkoper werd op de termijnmarkt in Chicago.

Mais wordt met een importheffing duurder in de EU en dat heeft ook een prijsopdrijvend effect op de tarweprijs. Het is jaren geleden dat de EU een invoerheffing voor mais kende.

Variabele invoerheffing

De EU hanteert voor mais een variabele invoerheffing. De Europese Commissie berekent die dagelijks op basis van de maisprijs in Chicago, de premie voor het transport naar een haven in de Golf van Mexico en de vrachtkosten van die haven naar de EU. Deze 3 bedragen samen worden afgetrokken van €157,03 (155% van de interventieprijs van €101,31). Het bedrag dat overblijft, is de theoretische invoerheffing. Tot 24 augustus leverde dat een negatief bedrag op, maar sinds vorige week donderdag is dat bedrag positief en sindsdien iedere dag gestegen. Het gemiddelde van de laatste 10 dagen ligt per 31 augustus op €1,14. Als het gemiddelde hoger is dan €5, is de importheffing een feit.

De importheffing voor mais geldt tevens voor rogge en sorghum. Tarwe en gerst kennen vaste invoerheffingen, met lagere heffingen voor bepaalde importquota.

'Ook de koersverhouding tussen dollar en euro bepaalt of er een heffing komt'.

Het is lastig te voorspellen of de heffing er komt, zegt een woordvoerder van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl). "De maisprijs steeg donderdag in Chicago. Dat verkleint de kans op een heffing. Ook de premie voor levering Golf en de vrachtkosten beïnvloeden de berekening. Verder wordt de importheffing in euro’s berekend, terwijl Chicago in dollars noteert. Ook de koersverhouding tussen dollar en euro bepaalt of er een heffing komt", aldus de woordvoerder van RVO.nl.

Importeurs tegen invoerheffing

De importeurs en maisafnemers willen geen importheffing, zegt de woordvoerder. "Het drijft de prijs op, ook van voertarwe. De EU produceert dit seizoen veel minder tarwe, dus moet meer mais worden geïmporteerd. Voor de graantelers kan het een hogere prijs betekenen. Vooral voor de tarwetelers is dat welkom. Zij hebben veel minder geoogst en ook nog eens een lagere kwaliteit, terwijl dat niet wordt gecompenseerd met hogere prijzen."

Laatste reacties

  • mr

    Laat alle veehouders nu eens wat voordeel hebben aan iets lagere voerprijzen . Ik gun de akkerbouwers echt ook een goede boterham maar die hebben toch ook weer voordeel van de toebetalingen op mest. Beetje geven en nemen.

  • farmerbn

    Dus we tellen op: De maisprijs in Chicago+ het transport naar een haven aan de Mexicaanse Golf+ het transport naar Europa. Daar halen we af €157,03. Als de maisprijs in Chicago hoger wordt dan wordt de som groter. Maar in het artikel staat het omgekeerde?

  • Jan Engwerda
    Redactie

    Beste farmerbn,
    Goed gezien. De som van maisprijs Chicago + transport naar Golf van Mexico + transport naar EU wordt afgetrokken van €157,03. Dat is de invoerheffing. Dus als mais in Chicago duurder wordt, wordt de heffing kleiner. Ik wijzig het.

Of registreer je om te kunnen reageren.