Home

Nieuws 831 x bekeken

Tyson Foods pakt recordmarge

Tyson Foods verwacht in 2016 een recordwinst te boeken, door lage prijzen voor voer en rundvee .

Het Amerikaanse vleesconcern zag het afgelopen kwartaal de nettowinst met 41% toenemen tot $484 miljoen (€436 miljoen). Het bedrijf verkocht meer rundvlees en kant-en-klaarmaaltijden en minder varkensvlees en kippenvlees.

Tyson Foods zag de omzet in het derde kwartaal 6,6% dalen tot omgerekend €8,5 miljard. Het bedrijf werkt met een gebroken boekjaar. Over de eerste negen maanden ligt de omzet 10% achter bij een jaar eerder terwijl de nettowinst 43% voor ligt. Het bedrijf produceert tegen recordmarges, mede door de overname van worstmaker Hillshire Brands.

Goedkoper rundvlees dankzij gegroeide rundveestapel

Tyson Foods realiseerde omgerekend €540 miljoen minder omzet met rundvlees, traditioneel zijn grootste categorie. Het verkocht in kilo’s 3% meer product maar wel tegen 15% lagere prijzen. Door goedkopere inkoop van runderen maakte rundvleesdivisie weer een beetje marge, waar ze vorig jaar in het rook dook. De runderen zijn goedkoop door een gegroeide veestapel.

Omzet met kip bleef gelijk

Bij kip, Tysons tweede grootste productgroep, was sprake van een gelijkblijvende omzet, 1% minder volume en marginaal hogere prijzen. De kipdivisie kwam door lage voerprijzen uit op een operationele marge van 14%. Het kiponderdeel is geïntegreerd, dus profiteerde het onderdeel optimaal van lagere prijzen voor veevoer.

Minder omzet, maar hogere prijzen varkensvlees

De varkensvleesdivisie, goed voor bijna €1 miljard omzet, verkocht 1,7% minder maar wel tegen ruim 7% hogere prijzen. De operationele marge steeg naar 10%. De maaltijden zijn goed voor bijna een kwart van de omzet en hier maakten hogere prijzen minder volume goed. De gemiddelde marge kwam net boven 10% uit.

Topman Donnie Smith zegt in een ‘conference call’ met investeerders dat Tyson zich in eerste aanleg richt op organische groei maar overnames die strategisch goed passen niet uitsluit.

Of registreer je om te kunnen reageren.