Home

Nieuws 1657 x bekeken 7 reacties

AGR-GPS op mesttransport uitgesteld

Den Haag – De verplichte AGR-GPS op het vervoer van vaste mest wordt met een half jaar uitgesteld. Transporteurs van vaste mest moeten per 1 januari 2015 een vast AGP-GPS-systeem hebben op de vrachtwagen, zoals dat nu ook verplicht is voor drijfmest.

Dat meldt staatssecretaris Sharon Dijksma (Economische Zaken). Eerder zou de vaste AGR-GPS per 1 juli van dit jaar verplicht worden, omdat een losse GPS, zoals nu het gebruik is, te fraudegevoelig is.

De ontwerpregeling voor de verplichte vaste AGR-GPS is voorgelegd aan de Europese Commissie. Deze procedure vraagt een 'stand still' van drie maanden waarin de regels nog niet van kracht kunnen worden. "Deze periode kunnen fabrikanten benutten om de apparatuur aan te passen en nieuwe apparatuurtypes te laten goedkeuren", schrijft Dijksma aan de Tweede Kamer. De maand oktober wordt gezien als een proefperiode, waarin de sector en RVO.nl de ontwikkelde apparatuur kan testen in de praktijk.

Bij transportmiddelen voor vaste mest zonder luchtvering mag tot 1 januari 2016 met een los AGR-GPS-systeem worden gereden.

Laatste reacties

  • Jan-Zonderland

    Dus met een oude vrachtwagen met bladvering kun je nog lekker een jaartje aanklooien..........................................
    Mijn hemel, wie verzint zoiets?????????????????????

  • ACB

    Ze kunnen beter gps en agr bij die europarlementariers installeren en kijken wat die uitvreten met ONS BELASTING geld, in plaats van een beetje stront te volgen. Waar gaat dit heen ???????

  • Matthijs Verhagen

    @ jan zonderland; even goed lezen.. ik weet niet waarop je baseert dat er hier in NL maar wat 'aangeklooid' wordt? Nog een misvatting in je reactie: bij wijze van spreken wekelijks worden nog nieuwe trucks met bladvering in NL afgeleverd, juist om containers mee te rijden. Ouderwets is dat dus zeker en vast niet. Je kunt van de gps-maatregel vinden wat je wilt, maar dat de beleidsmakers rekening houden met praktijk lijkt me toch positief.

  • kuiken007

    cumela zal wel balen dat het word uitgesteld!!!
    anders konden ze 1 juli al beginnen met extra kosten rekenen voor van alles en nog wat

  • Jan-Zonderland

    @Matthijs Verhagen, waar mijn cynische opmerking over gaat is dat men verschil gaat maken tussen voertuigen (vrachtwagens) met luchtvering enerzijds en voertuigen met andere (bladvering) of voor mijn part helemaal geen vering). Het betreft een maatregel om beoogde fraude met mesttransport te voorkomen door middel van vast ingebouwde GPS ipv handheld GPS. De voertuigen met andere dan luchtvering mogen een jaar langer het meer fraudegevoelige susteem van handheld GPS blijven gebruiken, vandaar mijn (cynische) kwalificatie 'aan klooien'. Wat ik mij afvraag derhalve is: vanwaar een verschil in regelgeving, gebaseerd op het veersysteem van het voertuig ? Wie bedenkt zoiets ? Wil je dat dan eens uitzoeken Matthijs ?

  • Marco22

    Zou er op vervoer van gevaarlijke stoffen ook een volgsysteem zitten?
    De overheid is vol van wantrouwen jegens de landbouw. Is ook erg makkelijk de extra kosten worden bij de boeren neergelegd. Dat zie je steeds meer dat kosten van controle op door de overheid ingevoerde wetten bij de ondernemer neer wordt gelegd.
    Zoals de waard is zo vetrouwd hij zijn gasten.

  • vigerti

    zeer goeie zaak want jullie systeem is zo lek als een zeef
    mesttransporten van belgie naar zeeland inhoud 14 kg N en 6 kg P2O5 worden daar door nederlandse transporteurs gelost als 0.37 Kg N en 0.5 Kg P2O5 per kuub
    Goe bezig

Laad alle reacties (3)

Of registreer je om te kunnen reageren.