AlgemeenOpinie

Begrip voor de chauffeur nodig

Het is oogsttijd en dat betekent helaas ook: gevaar op de weg. Oogstcombinaties, kiepwagens, trekkers, hakselaars, er dendert van alles over krappe plattelandswegen. Dus gebeuren er weer ongelukken.

Wat is hier aan te doen? Het is een jaarlijks terugkerende discussie. Moeten de voorschriften strenger? Minder hard rijden? Speciale routes?

Bewustwording

Niet te onderschatten is de factor: bewustwording. Zijn trekkerchauffeurs – vaak met (te?) lange inspannende werkdagen – scherp genoeg? Zijn ze zich er wel van bewust welk gevaar ze kunnen vormen voor andere weggebruikers? Twee rechtszaken over fatale verkeersongevallen in Overijssel duiden erop dat dit beter kan. In een online trainingsprogramma waar Cumela mee komt, worden inzichten uit de psychologie gebruikt om dit te verbeteren. Een goede stap.

Altijd risico’s, net als bij vrachtwagens

Maar… chauffeurs kunnen nog zo bewust en vakbekwaam zijn, er blijven altijd bijzondere risico’s. Dit probleem speelt ook bij vrachtwagens. Je kunt ze nog zo volhangen met dodehoekspiegels, ze blijven gevaarlijk voor fietsers en voetgangers. De ANWB vraagt hier begrip voor bij haar leden. Na een middagje meerijden op een trucksimulator concludeert het ledenblad dat die blinde hoek toch groter is dan je denkt, dat medeweggebruikers soms wel erg ongeduldig zijn en dat zo’n bakbeest echt veel ruimte nodig heeft.

‘Wat meer begrip voor de chauffeur is op zijn plaats’, is de conclusie. Dat mag ook wel eens gezegd.

Beheer
WP Admin