ZLTO en Agrifacts door RCC in gelijk gesteld over lespakket Greenpeace
Een lespakket van Greenpeace over de impact van zuivel op milieu en klimaat is door de Reclame Code Commissie (RCC) beoordeeld als misleidend en wordt gezien als kinderreclame.
ZLTO en Agrifacts stapten naar de commissie omdat ze het niet eens waren met het lespakket. Greenpeace heeft het lespakket ‘Een betere wereld begint op je bord’ inmiddels offline gehaald.
In het lespakket werd onder meer gesteld dat koeien voor meer opwarming van de aarde zorgen dan auto’s en dat vleesproductie honger veroorzaakt. Ook werden stellingen geponeerd over bijvoorbeeld het watergebruik voor de productie van vlees, waar geen eenduidige wetenschappelijk onderbouwing voor is. Ook werd gesteld dat de vleesproductie mensen ziek maakt en dat vlees leidt tot honger. De Reclame Code Commissie oordeelt dit als onwaar. De informatie van het lespakket wordt daarom als misleidend gezien.
‘Onjuiste en onvolledige informatie’
“We werden van meerdere kanten op dit lespakket gewezen”, zegt ZLTO-directeur Kathleen Goense over de beslissing een klacht te formuleren tegen Greenpeace. “Dit is beïnvloeding van kinderen op basis van onjuiste en onvolledige informatie met als doel kinderen minder vlees en zuivel te laten consumeren. Wij wilden dit niet laten gebeuren. Daarom zijn we naar de reclamerechter gestapt.”
Greenpeace kan nog bezwaar maken tegen de uitspraak.