RundveeNieuws

WSPA: stop met intensieve melkveehouderij

Den Haag – Dierrechtorganisatie WSPA begint vandaag (donderdag) de Europese campagne Keep cows on grass, ofwel Alle koeien in de wei. Met de campagne wil de organisatie aandacht vragen voor een dreigende intensivering van de Europese zuivelindustrie en de gevolgen daarvan voor het welzijn van de koe.

 

“We willen niet dat de koeien de varkens achterna gaan”, aldus een woordvoerder.

De campagne in Nederland begint met posters en grote advertenties (in gratis krant Metro) met de vraag: Waar komt mijn kaas vandaan. WSPA wil hiermee consumenten aansporen dezelfde vraag te stellen. Half november komt een nieuwe actie richting de kaasmakers.

Ruim de helft van alle melk die in Nederland wordt geproduceerd, komt terecht in de kaasbak. Mede daarom richt WSPA in Nederland haar campagne op de kaasmakers. WSPA geeft aan inmiddels met een aantal grote kaasproducenten om tafel te hebben gezeten om te pleiten voor het gebruik van weidemelk in de kaasproductie. “Er is beweging”, aldus de WSPA-woordvoerder. Eerder riep de organisatie consumenten op een e-card naar de kaasproducenten te sturen met het verzoek alleen nog maar weidemelk te gebruiken. Meer dan tienduizend kaarten zijn volgens de organisatie verstuurd.

De trend van opstallen is volgens WSPA in strijd met het beeld dat mensen hebben van de Europese melkveehouderij. De helft van meer dan tweeduizend ondervraagde personen in vijf Europese landen geeft aan te denken dat hun melk en kaas komt van koeien die grazen in de wei. “Het is verontrustend dat we door de steeds intensievere melkveehouderij in Europa straks geen koeien meer zien grazen in de wei”, zegt Ruud Tombrock, directeur WSPA Nederland. “Grazen in de wei is voor het welzijn van koeien van essentieel belang, omdat ze zich hiermee natuurlijk kunnen gedragen.”

Om te zorgen dat alle koeien de wei in kunnen en hun welzijn beter wordt gewaarborgd, pleit de WSPA voor de invoering van Europese wetgeving voor koeienwelzijn. Aangezien nieuwe wetgeving veel tijd vergt, voert de dierwelzijnsorganisatie ook intensief campagne om zuivelproducenten en supermarkten te bewegen weidemelk te gebruiken.

Een overzicht van de prijzen voor vleesvarkens vind je op boerderij.nl/markt.

Beheer
WP Admin