<em>Foto: Hans Prinsen</em> VarkensOpinie

‘Tönnies blijft maar groeien’

Tönnies weet hoe je met varkens geld kan verdienen. Het is een proces van lange adem.

Jaarlijks publiceert de Duitse varkensvakbond ISN een ranglijst met de 10 grootste varkensslachterijen. Tönnies is al vele jaren de aanvoerder van deze lijst. De cijfers die het bedrijf van jaar tot jaar laat zien, zijn zonder meer indrukwekkend. In 10 jaar tijd heeft Tönnies het aantal slachtingen verdubbeld naar het huidige aantal van 16,2 miljoen. Dat zijn er net zo veel als in heel Nederland worden geslacht.

Bijzonder is ook dat het bedrijf de groei niet bereikt door overnames, maar door op eigen kracht stappen te zetten. Het spreekt tot de verbeelding.

Steeds kwaliteit en maatwerk leveren

Tönnies maakt dit alles waar door continu kwaliteit en maatwerk te leveren. Focus op export, een strakke logistiek en lage kosten zijn andere belangrijke pijlers onder het succes. Anders gezegd: de varkens die in Rheda worden geslacht, komen er aan de achterkant van de fabriek in mooie pakketjes uit. Veel vlees wordt onder merknaam verkocht. Dat is voor Clemens Tönnies de manier om geld te verdienen.

Succes Tönnies pakt ook voor boeren goed uit

Het succes van Tönnies heeft ook voor de varkenshouders in Duitsland goed uitgepakt. De grote vraag naar varkens heeft een prijsopdrijvend effect. Het succes van Tönnies staat helaas in schril contrast met veel andere slachterijen die niet in staat zijn om geld te verdienen met de varkens.

Vitale Varkenshouderij zet in op Holland Varken

Het is ook daarom niet verwonderlijk dat Uri Rosenthal met het traject Vitale Varkenshouderij inzet op marktmacht en het introduceren van het Holland Varken om met dat kwaliteitsproduct de markt op te gaan. Dat moet volgens Rosen­thal de manier worden om weer geld te verdienen in de Nederlandse varkenshouderij.

Zaak van lange adem

Het is echter wel de grote vraag of zulke zaken van ‘buitenaf’ zijn te sturen. Uiteindelijk zijn het toch de slachterijen en vleesverwerkers zelf die aan het roer staan bij het verwerken en vermarkten van varkens. Het in de markt zetten van producten is een lang proces. Het bedrijf Tönnies, zoals dat er nu staat, heeft ook een lange ontwikkeling doorgemaakt. Marktmacht ontwikkelen is een zaak van lange adem.

Beheer
WP Admin