VarkensNieuws

Supermarkten over op duurzaam varkensvlees

Nederlandse supermarkten verkopen vanaf volgend jaar alleen duurzamer geproduceerd varkensvlees. Dat blijkt uit informatie van de Dierenbescherming en eigen onderzoek van Boerderij.

Ruim de helft van de retailers die lid is van supermarktkoepel CBL heeft al vlees met het Beter Leven-keurmerk met 1 ster van de Dierenbescherming in het schap liggen. Dan zijn er nog drie supers die vanaf volgend jaar ook Beter Leven-varkensvlees willen verkopen.

Varken van morgen

Andere supermarkten, waaronder Boni en Hoogvliet, gaan niet investeren in het Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming. Zij willen zich houden aan de in 2013 vastgelegde inkoopvoorwaarden voor varkensvlees, opgesteld in overleg met LTO, de vleessector (COV), stichting Natuur en Milieu en de Dierenbescherming. Deze standaard gaat nu door het leven als het Varken van morgen.

Aldi werkt nog aan milieu- en welzijnsdoelen

De enige supermarkt – tevens CBL-lid – die achterblijft in de verduurzaming van het varkensvleesschap is Aldi. Deze keten wil eind volgend jaar zijn milieu- en welzijnsdoelen hebben bereikt voor het verse varkensvlees.

Uit elkaar houden van vleesstromen voorkomen

Vleesverwerkers nemen de milieu-eisen voor productie van het Varken van morgen op in het Beter Leven-concept van de Dierenbescherming. Dit voorkomt dat slachterijen diverse vleesstromen uit elkaar moeten houden, wat voor hen de logistieke kosten verhoogt. Deze aanpak maakt het mogelijk dat zij nu volgens één standaard vlees kunnen leveren dat voldoet aan het Beter Leven-keurmerk, het Varken van morgen of eventueel Milieukeur.

Lees meer over de verduurzaming van het varkensvlees in weekblad Boerderij nummer 10 die dinsdag 1 december verschijnt