AlgemeenNieuws

PepsiCo: stappen tegen landroof

Purchase – PepsiCo zegt toe landroof in zijn leveringsketen uit te bannen. Het voedingsmiddelenbedrijf laat diepgaand, onafhankelijk onderzoek instellen naar zijn sociale- en milieueffecten in de keten, om te beginnen in Brazilië.

De bekendmaking volgt op de ‘Behind-de Brands’-campagne van ontwikkelingsorganisatie Oxfam tegen grote suikerverwerkers.

De toezegging van PepsiCo betreft ook diens bottelaars. Het onderzoek begint in Brazilië omdat PepsiCo hier het grootste deel van zijn suiker inkoopt. De onderneming gaat daarna effecten in kaart brengen in Mexico, Thailand en de Filipijnen. Coca-Cola deed eerder toezeggingen in november 2013. Associated British Foods kondigde onlangs nieuw beleid af waarmee landrechten beter worden beschermd.

PepsiCo geldt na Nestlé en Unilever als grootste voedingsmiddelenbedrijf wereldwijd, maar geen bedrijf is volgens directeur van Oxfam Novib Farah Karimi te groot om consumenten te negeren. Ruim 272.000 tekenden een petitie van Oxfam tegen landroof. “De macht van consumenten heeft wederom van zich doen spreken”, zegt Karimi, voorheen lid van de Tweede Kamer namens GroenLinks.

“Deze internationale levensmiddelenreus zegt toe een einde te gaan maken aan landroof in zijn leveringsketen. Toeleveranciers die hun ingrediënten willen verkopen voor de productie van Lays-chips, Doritos en Pepsi-cola, moeten er nu voor gaan zorgen dat zij hun land op verantwoorde wijze verkregen hebben. “Dit zou nooit gebeurd zijn als honderdduizenden mensen hun stem niet hadden laten horen.”

PepsiCo belooft concreet zich te houden aan het principe van vooraf, geïnformeerd en in vrijheid gegeven toestemming (FPIC) in de gehele bedrijfsketen. PepsiCo geeft ook voor het eerst vrij waar en bij welke bedrijven het suikerriet, palmolie en soja inkoopt. PepsiCo zegt tevens toe zijn invloed te gebruiken voor beter beleid wat betreft landrechten. De onderneming treedt in vast overleg met niet-gouvernementele organisaties (NGO’s).

Beheer
WP Admin