RundveeNieuws

Overname Pfizer Nutrition door Nestlé stap dichterbij

Beijing – De Chinese mededingingsautoriteiten zijn akkoord met de overname van Pfizer Nutrition door het Zwitserse Nestlé. Dat heeft de voedingsmiddelengigant bevestigd aan Dairyreporter.com.

Nestlé wil de Pfizerdivisie voor 9 miljard euro inlijven. Voordat de definitieve overname doorgang vindt, moet van diverse instanties, in diverse landen, toestemming worden verkregen. Doel van Nestlé, dat in april 2012 bekend maakte de babyvoedingsdivisie van Pfizer over te willen nemen, is om de Pfizermerken als S-26, Gold, SMA en Promil toe te voegen aan haar bestaande portfolio met merken als Nan, Gerber Lactogen en Nestogen. Analisten wijzer erop dat Nestlé mogelijk, ondanks de tot nu toe verkregen goedkeuringen, verplicht delen van Pfizer-Nutrition moet gaan afstoten.

In april schatte Nestlé de omzet van Pfizer Nutrition op ruim 1,8 miljard euro. 86 procent van deze omzet wordt gerealiseerd in opkomende markten. Hoewel Nestlé marktleider is in babyvoeding kostte het de onderneming veel moeite haar marktaandeel in China te vergroten. Het Amerikaanse Mead Johnson heeft 16 procent van de Chinese markt in handen, Danone ongeveer 14 procent. Nestlé heeft tot nu toe een marktaandeel van 4 procent, maar kan dit met de acquisitie van Pfizer Nutrition in een keer uitbreiden naar 12 procent.