Gebruikte trekkers bij Vemo tractoren in het Drentse Hoogeveen. - Foto: Michel Velderman MechanisatieNieuws

Nieuwe Europese uitstootregels: trekkers blijven buiten schot

De Europese Commissie presenteerde deze week een voorstel dat de verkoop van vrachtwagens en bussen met een klassieke verbrandingsmotor bijna moet verbieden. Landbouwvoertuigen krijgen een vrijstelling.

“Momenteel zijn vrachtwagens en bussen verantwoordelijk voor zo’n 6 procent van alle broeikasgassen die de Europese Unie uitstoot.” Aan het woord is Green Deal-baas Frans Timmermans. Met trots presenteert hij in Straatsburg een nieuw Commissievoorstel dat de uitstoot van zware voertuigen flink aan banden moet leggen.

Concreet wil de Commissie dat er vanaf 2030 binnen de EU alleen nog zware voertuigen verkocht worden die 45 procent minder uitstoten dan in 2019. Tegen 2040 moet dit 90 procent zijn. Nieuw verkochte stadsbussen moeten tegen 2030 zelfs volledig uitstootvrij zijn.

“Ik ben erg tevreden met dit voorstel. Hiermee tonen we aan burgers dat de transitie naar een schonere en gezondere toekomst snel kan gebeuren”, aldus Timmermans. De PvdA’er benadrukt dat het er bovendien voor gaat zorgen dat we voor bandstofimport minder afhankelijk zijn van het buitenland. 99 procent van de zware voertuigen rijdt immers nog op diesel. Ook zou het de luchtvervuiling in Europese steden fors terugdringen. “Jaarlijks sterven daar nog 300.000 Europeanen voortijdig aan”, aldus Timmermans.

Vrijstelling voor trekkers met verbrandingsmotor

In het voorstel van de Commissie krijgen landbouwvoertuigen, zoals trekkers, wel een vrijstelling. Ook een hele reeks voertuigen die dienen voor de openbare veiligheid, denk aan ambulances, legervoertuigen of brandweerwagens, hoeven niet aan de uitstootregels te voldoen.

Let op, het gaat hier slechts om een voorstel van de Commissie. Pas wanneer de lidstaten en het Europees Parlement een akkoord over het voorstel sluiten, dan zal het ook echt een Europese wet worden. Theoretisch kan er bij die onderhandelingen dus nog aan de vrijstellingen gesleuteld worden.

Europarlementariër Jan Huitema (VVD) denkt echter niet dat er uitstootregels voor trekkers komen: “Het grote probleem bij zware landbouwvoertuigen is dat zij veel kracht moeten overbrengen. De grote batterijen die daarvoor nodig zijn, kosten nog te veel geld.”

Voordelen van elektrisch boeren

Toch ziet Huitema ook de voordelen van elektrisch boeren: “Omdat er minder onderdelen nodig zijn voor een elektrisch voertuig, is het vaak betrouwbaarder. Je hebt daardoor minder onderhoud.” Volgens hem is één van de grote ergernissen dat tijdens de oogst de machines stukgaan.

Bij een gelijksoortige wet voor auto’s en bestelbusjes ging deze week het licht wel al definitief op groen. Een meerderheid van het Europees Parlement keurde een wet goed die de verkoop van auto’s met een klassieke verbrandingsmotor vanaf 2035 moet verbieden. In combinatie met het voorstel voor zware voertuigen lijkt het einde van de ronkende verbrandingsmotor zo definitief in zicht.

Reacties

  1. Electrische auto’s zijn nu al de nieuwe diesels. Het recyclen van de batterijen geeft enorme problemen. Ze zijn vaak kapot en ze vliegen regelmatig in brand. De schade aan het milieu tijdens de winning van de grondstoffen is dusdanig gigantisch dat zowieso geen sprake is van milieu winst. De winning van de mineralen door vooral kleine kinderen onder erbarmelijke omstandigheden is bovendien walgelijk en onacceptabel! Als wij op een zondag op visite gaan rijden we regelmatig zo’n 400 km op de teller. Dat krijg je electrisch gewoon helemaal niet voor elkaar. En in de winter als het koud is lever je ook nog eens een heleboel kilometers in en word de radius nog kleiner. Het electriciteits net kan electrisch rijden ook helemaal niet aan. En al zeker niet met de onderbroken stroom generatie van zonnepanelen en windmolens. De kosten van electriciteit voor het laden is op veel plekken hier hoger dan een tank vol benzine, dus is het ook niet erg economisch. Electrisch rijden is een zoethoudertje voor rijke en naieve mensen. Bovendien als mensen eenmaal opgesloten zitten in de “15 minute city’s” hebben ze geen auto meer nodig maar is het de bedoeling dat ze het op de step of lopend af kunnen.

  2. Verstandig van Timmermans electrische tijd opwekken met ook biomassa verbranden, dat een domoor ook nog 4 ton per jaar verdiend met zelf de grootste persoonlijk vervuilende persoon op aarde zijn

Beheer
WP Admin