Dit is de nieuwe T5 Electro Command, herkenbaar aan de nieuwe blitse neus en de woorden ‘Elektro Command’ bovenaan de zijkant van de motorkap. Verder lijkt de trekker sterk op de Dual Command die iets minder techniek in huis heeft. - Foto's: Bas van Hattum MechanisatieNieuws

New Holland toont nieuwe T5-trekkerseries Electro Command en Dual Command

Trekkerfabrikant New Holland showt op de mechanisatiebeurs van 5 tot en met 9 maart in het Turkse Konya voor het eerst zijn nieuwe T5-trekkerseries Electro Command en Dual Command. Het nieuwe zit ’m vooral in het uiterlijk, deels in de bediening en in de emissietechniek.

Het is een spectaculaire onthulling op de beursvloer van de jaarlijkse mechanisatiebeurs in Konya, Turkije: drie trekkers onder een blauw doek op de New Holland-stand. Met het nodige tromgeroffel worden de nieuwe blauwe New Holland-trekkers onthuld: de nieuwe T5 Electro Command (EC), de nieuwe T5 Dual Command (DC) en de nieuwe elektrische T3 Electric Power.

De T5-trekkerseries Electro Command en Dual Command zien er hip en modern uit. Vanaf een afstand zien beide trekkers er aan de buitenkant bijna identiek uit. Vooral de nieuwe neus is opvallend ten opzichte van de voorgangers van de T5 EC en de T5 DC .

Lees verder onder de foto’s

Op de voorgrond de nieuwe T5 Dual Command, erachter staat de nieuwe T5 Electro Command. De trekkers zijn bijna identiek, al is de Dual Command iets soberder uitgevoerd. De T5 DC heeft kortere spatborden, een kleinere uitlaat en iets minder techniek aan boord.
Op de voorgrond de nieuwe T5 Dual Command, erachter staat de nieuwe T5 Electro Command. De trekkers zijn bijna identiek, al is de Dual Command iets soberder uitgevoerd. De T5 DC heeft kortere spatborden, een kleinere uitlaat en iets minder techniek aan boord.

Verschillen basistrekkers T5 EC en T5 DC

De T5 EC en de T5 DC beschikken over dezelfde motor: een 3,6 liter FPT-motor die voldoet aan de Stage V-emissienorm. Ook hebben beide trekkers mechanische cabinevering, een zonnedak, een elektronische hef, elektronisch handgas met programmeerbare voorkeursstanden en een elektronische inschakeling (met automaatstand) van voorwielaandrijving en differentieel.

Ondanks dat de nieuwe T5 EC en de T5 DC basistrekkers zijn met een (deels) handgeschakelde transmissie, mechanische hydrauliekventielen en er bijna hetzelfde uitzien, zijn er wel degelijk verschillen.

Ten opzichte van de DC lopen de achterspatborden op de EC (op deze foto) wat verder door, net als de achterruit.
Op deze foto zie je dat de achterspatborden op de T5 EC wat verder doorlopen dan die op de T5 DC. Dat geldt ook voor de achterruit.

De T5 EC heeft qua materiaalkeuze en afmetingen dezelfde cabine als de DC, maar oogt iets luxer met een betere stoel, een verder doorlopende achterruit, een gerobotiseerde groepenschakeling (Autoshift), een drietraps powershift en drie aftakastoerentallen (540, 540-E en 1.000). Bovendien heeft de EC met 5.350 kg zo’n 350 kg meer hefvermogen.

Het interieur van de T5 Elektro Command. De groepenschakeling van de 3-traps powershift is in deze trekker gerobotiseerd. Daarom heb je geen pookje naast je rechterbeen. Op deze plek zit in deze trekker een opbergruimte voor een fles drinken.
Het interieur van de T5 Elektro Command. De groepenschakeling van de 3-traps powershift is in deze trekker gerobotiseerd. Daarom heb je geen pookje naast je rechterbeen. Op deze plek zit in deze trekker een opbergruimte voor een fles drinken.

De EC-transmissie heeft in combinatie met de drietraps powershift maximaal 36 keuzes voor- en 36 achteruit. De achterbrug oogt op de EC wat zwaarder met een iets zwaarder uitgevoerde hef, trekhaak. Ook is de EC moderner afgewerkt dan de DC.

De EC is leverbaar in drie modellen: de T5.100, T5.110 en de T5.120. Het typenummer staat tevens synoniem voor het motorvermogen in pk’s.

Dit is de zijconsole van de T5 Elektro Command. Met elektroniche hef, elektronisch handgas, elektronisch assenmanagement voor voorwielaandrijving en een differentieel en omkeerschakeling onder last.
Dit is de zijconsole van de T5 Elektro Command. Met elektroniche hef, elektronisch handgas, elektronisch assenmanagement voor voorwielaandrijving en een differentieel en omkeerschakeling onder last.

T5 DC leverbaar in vier modellen

De T5 DC-serie is zogezegd bijna hetzelfde als de EC, maar wat soberder qua uitvoering. De spatborden zijn iets korter, de achterbrug oogt soberder. Er is een handmatige groepenschakeling, enkel een hoog-laag en in totaal beschikt de DC over 24 keuzes voor- en achteruit. Je kunt kiezen uit twee aftakastoerentallen: 540 en 540-E.

De T5 DC is leverbaar in vier modellen: de T5.90, T5.100, T5.110 en de T5.120.

Dit is de zijconsole van de T5 Dual Command. Wat soberder uitgevoerd, iets minder knopjes, maar weer wel met multifunctionele versnellingspook én elektroniche hef, handgas en assenmanagement. Rechts van de multifunctionele versnellingspook zie je de laaggeplaatste groepenschakeling.
Dit is de zijconsole van de T5 Dual Command. Wat soberder uitgevoerd, iets minder knopjes, maar weer wel met multifunctionele versnellingspook én elektroniche hef, handgas en assenmanagement. Rechts van de multifunctionele versnellingspook zie je de laaggeplaatste groepenschakeling.

T5-trekkerserie veel verkocht in Turkije

Dat New Holland de nieuwe T5-trekkerseries Electro Command en Dual Command onthuld in Turkije heeft twee redenen. Ten eerste worden deze trekkers in Turkije geproduceerd door Türk Traktör – wat in handen is van CNHi. Ten tweede worden veel trekkers in deze klasse juist in Turkije verkocht.

De Turkse trekkermarkt telde in 2023 ongeveer 82.000 nieuw verkochte trekkers. Dat de trekkers in Turkije populair zijn bij de marktleider aldaar, was op de beurs te zien aan de lange lange rij bezoekers die een blik in de cabine wilden werpen.

De trekkers zijn vanaf deze zomer leverbaar in Turkije. Wanneer de nieuwe trekkerseries T5 Electro Command en Dual Command in de Benelux beschikbaar komen, is nog niet bekend.

Beheer
WP Admin