De Japanse machinefabrikant Kubota heeft in Spanje de vierde generatie M7-serie gepresenteerd. De fabrikant vernieuwde allerlei details aan de trekker. - Foto's: Bob Karsten MechanisatieNieuws

Kubota lanceert vierde generatie M7-serie

De Japanse machinefabrikant Kubota heeft de vierde generatie M7-serie voorgesteld op een bijeenkomst in Spanje. De productie van deze nieuwe trekkerserie start volgende maand.

Kubota vernieuwt de sinds 2014 in Frankrijk gebouwde M7-trekkerserie. Daarmee lanceert de fabrikant een vierde generatie M7-serie. De nieuwe trekkersserie is in de basis grotendeels gelijk aan de M7003, die Kubota in 2019 presenteerde. De fabrikant vernieuwde vooral details: van het koelerpakket en de AdBlue-tank tot zaken in de cabine.

Nieuwe tanks

Een van de vernieuwingen is het koelerpakket vóór de motor. Die is nog even groot als bij de eerdere M7’s, maar kan niet meer worden opengemaakt. De radiateurs zijn ruimer opgezet, zodat ze toch meer ruimte hebben om schoon te blazen.

De diesel- en AdBlue-tank zijn ook nog net zo groot als voorheen, maar wel anders vormgegeven. Volgens de fabrikant is vooral de AdBlue-tank nu verder van de motor verwijderd. De motor straalt namelijk hitte uit en dat zou bacteriegroei in de AdBlue kunnen veroorzaken. Tegelijkertijd is de opstap ruimer gemaakt.

Automatische parkeerrem

In de cabine zijn ook details gewijzigd. Zo is het beeldscherm voorzien van een sterkere processor. En je kunt voortaan zowel de agressiviteit van het wisselen van rijrichting als het aangaan van de aftakas in drie standen instellen. En er is nu een ‘assistent parking brake’, wat betekent dat de parkeerrem automatisch wordt geactiveerd als je van de stoel komt en loslaat als je een rijrichting kiest.

Kubota heeft de nieuwe M7-trekkerserie vooral op details vernieuwd. Denk daarbij aan het koelerpakket en de lay-out van diesel- en AdBlue-tank. Bovendien beschikt de trekker nu over een geautomatiseerde parkeerrem.
Kubota heeft de nieuwe M7-trekkerserie vooral op details vernieuwd. Denk daarbij aan het koelerpakket en de lay-out van diesel- en AdBlue-tank. Bovendien beschikt de trekker nu over een geautomatiseerde parkeerrem.

Kubot test TIM Pack 2

De vierde generatie M7-serie gaat deze maand in productie. Komend jaar wil Kubota een nieuwe optie testen: TIM Pack 2. Dit ‘Tractor Implement Management’-pakket zal Kubota in 2026 op de markt brengen.

TIM Pack 2 is een Isobus-functie waarbij een werktuig de trekker aanstuurt. Kubota werkt eraan dat een balenpers de trekker afremt als de pers zich dreigt te verslikken, en dat de trekker automatisch over het zwad stuurt om de baal aan weerszijde juist te vullen.

Reacties

  1. Jammer dat er nog steeds een ouderwetse moter in ligt. Motoren die naast adblue nog van allerlei fratsen voorzien moeten worden om de nieuwe normen te halen. Had de kubota een fpt moter dan zou ik hem gewoon kopen. Ben dol op japanse spullen.