Premium
Afgeprijsd varkensvlees in het schap van de supermarkt. - Foto: ANP VarkensColumn

‘Kostprijsleiderschap’

Reacties

  1. We hebben te maken met een sterk veranderende varkenswereld. Belangrijke afzetmarkten voor exporterende landen binnen en buiten Europa worden zelfvoorzienend en zelfs al exporterenden landen. Dat is een onomkeerbare en groeiende ontwikkeling die grote gevolgen heeft voor de markt en daar wordt telkens aan voorbij gegaan, het is moeilijk om als varkenshouder een eerlijke realistische en vooral betrouwbare marktanalyse te vinden. Men laat varkenshouders nog geblinddoekt door het rode licht fietsen wanneer men daar commercieel gewin uit denkt te kunnen halen.

  2. Melkveehouders hebben vaak medelijden met de varkensboeren. Duur voer, hoge afzetprijzen voor de mest enz enz. Het is daar altijd wat. Maar als je de financiele cijfers van die varkenshouders vergelijkt met die van de koeienboeren dan hoef je dat medelijden niet te hebben. Over 10 of 20 jaar gekeken houden de varkensboeren meer over dan de koeienboeren.

    1. Hebzucht,afgunst en jaloezie zijn de grootste natuurlijke vijanden vd mens.

  3. Goed gezien Carolien. Vrijwel alle consumenten kiezen met hun portemonnee. ALLE beter leven concepten zorgen niet voor een beter rendement vd boer,aangezien de extra productiekosten hiervoor slechts amper betaald worden. Die meerkosten van rond de 8ct per kg zijn voor de supermarkten slechts peanuts en dus vrijwel gratis reclame dat ze zogenaamd zo duurzaam zijn.

Beheer
WP Admin