Foto: Bob Karsten MechanisatieAchtergrond

Innovation Tractor van ZF

ZF bouwde een Deutz-Fahr met Fliegl-aanhanger vol nieuwe technieken, om de bruikbaarheid te testen en te tonen.

TREKKER swipet de DF over de testbaan. Foto's: Bob Karsten

TREKKER swipet de DF over de testbaan. Foto’s: Bob Karsten

Op de testbaan van ZF wordt de TTV 630 rondgeswiped. Of liever: de trekker doet het helemaal zelf, onder de noemer ‘See-think-act’. TREKKER schreef er eerder al over in de zomer.

Nu meer zicht op het hoe en wat van de camera’s, bedrading en elektrische apparatuur. De combi heeft grofweg vier nieuwe technieken aan boord:

  1. een elektrische aangedreven as onder de aanhanger;
  2. 360 graden zicht met camera’s met voetgangersdetectie;
  3. zichzelf voor de aanhanger zetten;
  4. het manoeuvreren via de tablet.

Hieronder vast een foto-inkijkje in deze toekomsttechniek. Het volledige verhaal leest u in editie 339 van TREKKER, pagina 56 en verder.

  • De tablet staat centraal. Hiermee bedien je de asaandrijving en stuur je de combinatie van buitenaf. Ook zie je hierop de camerabeelden van de neus of van bovenaf.

    De tablet staat centraal. Hiermee bedien je de asaandrijving en stuur je de combinatie van buitenaf. Ook zie je hierop de camerabeelden van de neus of van bovenaf.

  • De grote camera’s scannen via ‘targets’ de afstand en hoek ten opzichte van de Fliegl, tijdens het aankoppelen. Het betreft een prototype; deze camera’s kunnen nu natuurlijk kleiner.

    De grote camera’s scannen via ‘targets’ de afstand en hoek ten opzichte van de Fliegl, tijdens het aankoppelen. Het betreft een prototype; deze camera’s kunnen nu natuurlijk kleiner.

  • De camera’s in de neus geven een 180 gradenbeeld op de tablet. Je kijkt hiermee ‘om de hoek’. Als je dan bijvoorbeeld een frontmaaier voorin hebt hangen en een onoverzichtelijk kruispunt nadert, zie je overig verkeer net even sneller. Daarnaast kun je een vogelperspectief creëren met de camerabeelden vanaf de dakrand rondom.

    De camera’s in de neus geven een 180 gradenbeeld op de tablet. Je kijkt hiermee ‘om de hoek’. Als je dan bijvoorbeeld een frontmaaier voorin hebt hangen en een onoverzichtelijk kruispunt nadert, zie je overig verkeer net even sneller. Daarnaast kun je een vogelperspectief creëren met de camerabeelden vanaf de dakrand rondom.

  • De as is elektrisch aangedreven. In de eindaandrijvingen zijn driefasige asynchrone elektromotoren geplaatst. De elektromotoren hebben als voordeel dat ze traploos te bedienen zijn en ook kunnen remmen. En wellicht besparen deze diesel. ZF gebruikt de as normaliter in stadsbussen met lage vloer, als omgedraaide portaalas.

    De as is elektrisch aangedreven. In de eindaandrijvingen zijn driefasige asynchrone elektromotoren geplaatst. De elektromotoren hebben als voordeel dat ze traploos te bedienen zijn en ook kunnen remmen. En wellicht besparen deze diesel. ZF gebruikt de as normaliter in stadsbussen met lage vloer, als omgedraaide portaalas.

  • ZF bouwde een generator tussen motor en transmissie. Deze levert 60 kW en is bedoeld voor de asaandrijving van de Fliegl. Een aftakas aangedreven generator kan een alternatief zijn. De Deutz-Fahr is voorzien van de nodige inverters en capacitors, die wisselspanning omzetten in gelijkspanning. Deze vragen veel ruimte. Ook in de cabine vind je processors, apparatuur en veel kabels.

    ZF bouwde een generator tussen motor en transmissie. Deze levert 60 kW en is bedoeld voor de asaandrijving van de Fliegl. Een aftakas aangedreven generator kan een alternatief zijn. De Deutz-Fahr is voorzien van de nodige inverters en capacitors, die wisselspanning omzetten in gelijkspanning. Deze vragen veel ruimte. Ook in de cabine vind je processors, apparatuur en veel kabels.

  • De combinatie is een prototype. De vele kabels, zeer grote en nog kwetsbare sensoren en de vele apparatuur in de cabine getuigen hiervan. Veel van die techniek zal kleiner worden gebouwd.

    De combinatie is een prototype. De vele kabels, zeer grote en nog kwetsbare sensoren en de vele apparatuur in de cabine getuigen hiervan. Veel van die techniek zal kleiner worden gebouwd.

Beheer
WP Admin