Een installatie die stikstof in mest stript, zodat emissies afnemen bij toediening ervan. In het stikstofbeleid zou meer aandacht moeten zijn voor innovaties zoals deze. - Foto: Peter Roek AlgemeenCommentaar

‘Innovatie herontdekken voor behalen stikstofdoelen’

Het spel is op de wagen: voor het CDA is 50% reductie in 2030 niet heilig meer.

Partijleider, én niet te vergeten vicepremier, Wopke Hoekstra gooide vrijdag 19 augustus de knuppel in het hoenderhok. Wat volgens premier Mark Rutte staatsrechtelijk op het randje is. Het is beleefd Haags voor een enorme sneer. De afspraak immers is vastgelegd in het regeerakkoord. Het is duidelijk: het knettert in de coalitie, waar D66 tot nu toe geen millimeter wil wijken.

Agractie-voorman Bart Kemp noemt de insteek van Hoekstra een stap in de goede richting. Daar waar de natuurlobby onder aanvoering van Greenpeace-directeur Andy Palmen vreest dat het kabinet buigt voor ‘brandstichting en asbestdumping’.

Perspectief in plaats van kille sanering

Het politiek gekrakeel volgt op een tumultueuze week van gesprekken in Arnhem. Een zware delegatie met Mark Rutte, Sigrid Kaag, Christianne van der Wal én Henk Staghouwer – geen enkele CDA’er – schoof donderdag aan bij Johan Remkes. De stikstofbemiddelaar had banken en bedrijfsleven uitgenodigd. Remkes oordeelde na afloop hard: het gaat veel te veel over een kille sanering. De boerenbedrijven moet perspectief worden geboden. En er moet plek zijn om via innovatie de doelen te halen.

Van der Wal duidde hier woensdag na gesprekken met werkgeversorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland al op. Waarom niet eerder al in het gesprek met LTO Nederland? De partijen presenteerden vorig jaar gezamenlijk al het plan om de uitstoot in 2030 met 40% terug te brengen. Een belangrijk onderdeel in dit plan betreft innovatie.

Innovatie lijkt nu welhaast een vloek

Het lijkt er op dat Den Haag de betekenis van innovatie moet herontdekken; een term waar Nederland doorgaans toch zo prat op gaat. Nu lijkt het welhaast een vloek.

En er gebeurt heel erg veel op dit vlak. Van der Wal zou eens door de metershoge stapel rapporten, brieven, berekeningen en adviezen kunnen ploegen. De werkgevers wreven dit haar fijntjes onder de neus. Terecht ook. Een inventarisatie van Boerderij leert bovendien dat er een wachtrij van Schiphol-formaat staat bij RVO.nl: 25 tot 30 nieuwe technieken en systemen om de emissie terug te brengen. In 2020 en 2021 is aan 47 bedrijven of clusters subsidie toegekend. Hier zit dus echt leven in!

Haast maken met toekomstvisie

Het zou bovendien helpen als Staghouwer wat haast maakt met zijn toekomstvisie. Ook daar ligt al een metersdikke stapel met ideeën van. Uit de eerdere brief van 10 juni met 49 kantjes moet toch sneller een kern gedestilleerd kunnen worden.

De tijd begint onderhand te dringen. Ook hier is Remkes duidelijk in. De oude rot lijkt zijn rol als crisismanager waar te gaan maken. De vraag is of de politieke wil er is om naar doel, tijdpad en route te kijken.

Lees meer over het stikstofbeleid

Beheer
WP Admin