<em>Foto: Joris Telders</em> MechanisatieOpinie

‘Hopelijk einde aan soap trekkerkenteken’

Zal het er dan eindelijk van komen? Verplichte kentekens voor landbouwvoertuigen? Wel als aan de verantwoordelijk minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) ligt.

Zij heeft een kant en klaar wetsvoorstel ingediend, dat per januari 2017 van kracht moet gaan. In de basis moeten dan alle trekkers worden voorzien van een kentekenplaat. Daarnaast komt per mei 2018 een 2-jaarlijkse verplichte apk voor trekkers die harder kunnen rijden dan 40 kilometer per uur.

Invoering kenteken vaak afgeblazen

Het kenteken van trekkers is al sinds eind vorige eeuw de speelbal van politiek en belangenorganisaties. Diverse keren werd de invoering op het allerlaatste moment afgeblazen. Zo maakte Verkeer en Waterstaat in 2007 nog per brief officieel bekend dat het trekkerkenteken en rijbewijs in 2009 definitief ingevoerd zou worden. Maar de benodigde wetgeving verzandde wederom in politieke verdeeldheid, mede door sterke tegenlobby van de landbouworganisaties.

Verkeersveiligheid landbouwverkeer niet verbeterd

De verkeersveiligheid in Nederland is de laatste 20 jaar sterk verbeterd, maar niet in het landbouwverkeer. Na jarenlange discussie moeten nu eindelijk eens knopen worden doorgehakt. Nederland loopt op dit dossier binnen de EU ver achter. De wetgeving stamt nog uit halverwege vorige eeuw, toen een trekker ook niet veel sneller kon rijden dan 16 kilometer per uur.

Maar er is reden tot optimisme. Met dank aan Schultz is sinds 1 juli 2015 het T-rijbewijs ingevoerd. Dus waarom zou de volgende logische stap, verplichte kentekens, niet lukken?

Beheer
WP Admin