‘Het Voedingscentrum: een echte klimaatdrammer’

Tien miljoen euro per jaar krijgt het Voedingscentrum van de overheid om mensen gezond te laten eten. Daar betaalt het ministerie van Landbouw een fors deel van. De rest komt van Volksgezondheid. Die laatste voelde vorig jaar kennelijk al nattigheid. Ze kortte de jaarlijkse subsidie met ingang van 2026 met 3 miljoen.

klimaatadvies voeding

Afbeelding achtergrond: ter illustratie, in Nederland geteelde exotische groente. Foto: Roel Dijkstra. Afbeelding links: een windmolen op een boerenerf. Foto: Mark Pasveer. Afbeelding rechts: zonnepanelen op een varkensstal. Foto: Mark Pasveer


Het gevolg: een klagende directie van het Voedingscentrum. Ze kunnen hun werk niet meer goed doen. Ze hebben 20 medewerkers moeten ontslaan. Op sociale media geven ze uitleg. Vooral mee-eters uit de volle ruif van het Voedingscentrum betoonden hun medeleven. Snik, snik.

Wil je reageren? Maak dan gratis een account aan!

Klimaat en voeding: vlees noch vis

Dit artikel is alleen voor abonnees

Al geabonneerd? 

Lees onbeperkt Premium artikelen met een abonnement


Boer beter met onbeperkte toegang tot alle artikelen

Speel beter in op jouw markt met actuele prijzen

Vorm je eigen mening met opinies en analyses


Bekijk aanbod

Snel delen


Dagelijkse nieuwsbrief


Reacties

Je bent niet ingelogd


Log in of maak binnen 30 seconden een account aan

Reageer op artikelen en deel je mening met anderen.