‘Het Voedingscentrum: een echte klimaatdrammer’
Tien miljoen euro per jaar krijgt het Voedingscentrum van de overheid om mensen gezond te laten eten. Daar betaalt het ministerie van Landbouw een fors deel van. De rest komt van Volksgezondheid. Die laatste voelde vorig jaar kennelijk al nattigheid. Ze kortte de jaarlijkse subsidie met ingang van 2026 met 3 miljoen.

Afbeelding achtergrond: ter illustratie, in Nederland geteelde exotische groente. Foto: Roel Dijkstra. Afbeelding links: een windmolen op een boerenerf. Foto: Mark Pasveer. Afbeelding rechts: zonnepanelen op een varkensstal. Foto: Mark Pasveer
Het gevolg: een klagende directie van het Voedingscentrum. Ze kunnen hun werk niet meer goed doen. Ze hebben 20 medewerkers moeten ontslaan. Op sociale media geven ze uitleg. Vooral mee-eters uit de volle ruif van het Voedingscentrum betoonden hun medeleven. Snik, snik.
Klimaat en voeding: vlees noch vis
Dit artikel is alleen voor abonnees
Al geabonneerd?
Lees onbeperkt Premium artikelen met een abonnement
Boer beter met onbeperkte toegang tot alle artikelen
Speel beter in op jouw markt met actuele prijzen
Vorm je eigen mening met opinies en analyses









