RundveeNieuws

Groupe Bel verdubbelt winst

Parijs – Het Franse kaasbedrijf Groupe Bel heeft in de eerste jaarhelft €93 miljoen winst behaald, twee keer zo veel als een jaar eerder maar precies evenveel als in 2013.

Dat is grotendeels te danken aan lagere melkprijzen in combinatie met gunstige wisselkoersen. Daarnaast werpen de verbeteringen van de efficiëntie ook hun vruchten af.

Meer kaas buiten Europa verkocht

De vergelijkbare omzet ging bij de producent van Babybel, La vache qui rit en Leerdammer met ruim 2 procent omhoog naar €1,45 miljard. Bel wist vooral meer kaas te verkopen buiten Europa. Zo ging de afzet in de regio Amerika/Azie/Pacific met bijna de helft omhoog en werd in het Midden-Oosten een omzetstijging van een kwart gerealiseerd.

In de meeste Europese landen werd daarentegen 4 tot 5 procent minder verkocht dan een jaar geleden. Europa neemt daarmee al met al nog maar de helft van de groepsomzet voor haar rekening.

Moeilijke marktomstandigheden

”De marktomstandigheden blijven moeilijk, met een onzekere economische omgeving, een bedrukte consumptie in Europa, sterke wisselvalligheid bij de wisselkoersen en een geopolitieke onzekerheid in een aantal delen van de wereld. Bel blijft echter vertrouwen in verdere groei dankzij de kracht van haar merken, de ambitieuze innovatie strategie en de gunstige geografische spreiding van de activiteiten”, vat de directie van Groupe Bel de situatie samen.