Groupe Bel koopt Frans fruitbedrijf
De Franse kaasfabrikant Groupe Bel heeft een meerderheidsbelang gekocht in de MOM-group, specialist op het gebied van kleine potjes appelcompote en andere desserts, fruitdranken en industriële fruitproducten. Bel hoopt daarmee ‘een grote wereldwijde speler in het segment gezonde snacks te worden.’
MOM, een combinatie van de bedrijfsnamen Materne en Mont Blanc, was tot 2009 eigenaar van Danone. Sindsdien is 65% van de aandelen in handen van investeerder LBO France dat dat pakket nu verkoopt aan de kaasgroep Bel. De overige 35% blijven in handen van het management van MOM. Bel heeft echter het recht vanaf april 2022 ook die aandelen over te nemen.
Groupe bel
Het overgenomen bedrijf, dat al sinds 1881 bestaat onder de naam Materne, draaide vorig jaar een omzet van €362 miljoen en biedt werk aan 1.300 mensen bij twee fabrieken in Frankrijk en twee in de Verenigde Staten. Op basis van de transactieprijs is MOM €850 miljoen waard, melden de bedrijven. Bel zal voor de overname een lening van €500 miljoen afsluiten.
Groei versnellen
Groupe Bel, eigenaar van Leerdammer, La Vache qui Rit, BabyBel en andere kaasmerken, en MOM zeggen elkaar prima aan te vullen. Het ene bedrijf is actief met kaas, het andere met desserts en industriële producten waaronder vullingen voor gebak of toetjes. MOM ziet in Bel vooral een partner die de verdere wereldwijde groei kan versnellen. Bestuursvoorzitter Antoine Fiévet van Groupe Bel: ‘’Ik ben erg blij dat we deze nieuwe stap kunnen zetten. Dit biedt Bel een historische kans om haar leidende positie als grote speler bij gezonde snacks verder te versterken. Bij MOM en Bel is het strategisch belang van de deal voor iedereen duidelijk. We staan te poppelen om met de samenwerking te beginnen en een nieuwe groeifase in te luiden.’’