Ingrijpende veranderingen bij FrieslandCampina: het bedrijf kondigt een wereldwijde reductie van 1.800 banen aan als onderdeel van hun nieuwe strategie voor kostenbesparing en duurzame groei. - Foto: Bert Jansen RundveeNieuws

FrieslandCampina drukt kosten en schrapt 1.800 banen

FrieslandCampina wil het aantal arbeidsplaatsen komende twee jaar met 1.800 verminderen, waarvan ongeveer 1.200 in 2024. De maatregel moet leiden tot een jaarlijkse besparing van € 180 tot 200 miljoen en bijdragen aan een verbetering van de winstgevendheid van de onderneming.

Deze winstgevendheid staat al een aantal jaar onder druk. “We zijn te duur geworden”, aldus een woordvoerder. Hij doelt hier op toegenomen productie- en ondersteuningskosten, die over de hele linie te hoog liggen in vergelijk met concurrenten. Ook verloor de onderneming met veel merkproducten marktaandeel.

‘Zware dag’ voor FrieslandCampina

Jan Derck van Karnebeek, CEO van Koninklijke FrieslandCampina N.V., beschrijft deze dag als een zware voor het bedrijf. De aankondiging volgt na een grondige evaluatie van de kostenstructuur van de organisatie, waarbij moeilijke, maar noodzakelijke beslissingen zijn genomen om de kosten structureel te verlagen. Van Karnebeek benadrukt het belang van goede communicatie en begeleiding voor de betrokken medewerkers tijdens dit moeilijke proces.

De kostenbesparingen helpen FrieslandCampina concurreren en winnen in de markt, ten voordele van onze medewerkers en leden-melkveehouders

De kostenbesparing is onderdeel van de aangescherpte strategie Expedition 2030. Vanaf 2026 wil FrieslandCampina in totaal jaarlijks € 400 tot 500 miljoen aan kosten besparen. Hoe er komende jaren nog eens € 300 miljoen wordt bespaard, blijft tot nu toe wat vaag. De besparing moet gerealiseerd worden door activiteiten te stroomlijnen en processen efficiënter in te richten. Daarbij krijgt elke businessgroep binnen FrieslandCampina een eigen organisatie- en kostenstructuur die past bij de eigen markt. Ook legt de onderneming meer macht en verantwoordelijkheid bij de verschillende businessgroepen en minder bij de centrale organisatie. Er komen minder projecten, zowel intern als extern. De projecten die wel doorgaan worden groter en zijn gericht op verbetering van de bedrijfsprestaties.

Winstgevendheid moet omhoog

De winstgevendheid van FrieslandCampina moet omhoog. Over de eerste helft van 2023 realiseerde de zuivelonderneming teleurstellende resultaten. Zo daalde de winst met ruim 90% naar € 8 miljoen. Dit was onder meer een gevolg van snel dalende prijzen van basiszuivelproducten in combinatie met relatief hoge melkprijzen. Ook wees de onderneming op het feit dat de consumentenbestedingen wereldwijd onder druk staan.

Betere resultaten wat betreft de verkoop van zuivelingrediënten waren onvoldoende om de tegenvallende resultaten in de overige divisies te compenseren. Maar zoals gezegd had de onderneming het niet alleen dit jaar moeilijk. De trend van oplopende kosten is al langer zichtbaar. Reden om met een plan te komen om de kosten structureel te verlagen.

Geen contante nabetaling

Wanneer de leden de eerste rendementsverbeteringen kunnen zien, kan de onderneming nog niet aangeven, al vinden er in 2024 al wel ‘significante’ besparingen plaats. Ook dit jaar wordt er op de uitgaven gelet, maar heeft de onderneming te kampen met eenmalige kosten van maximaal € 170 miljoen voor het realiseren van genoemde besparingen. Reden om eerder dit jaar al aan te kondigen dat de leden-melkveehouders over 2023 geen contante nabetaling ontvangen.

FrieslandCampina brengt het aantal arbeidsplaatsen in twee jaar tijd met zo’n 8% terug. Het gaat om ondersteunende en ‘corporate’ functies op afdelingen als ICT, marketing, sales en R&D. Er worden volgens de woordvoerder, in samenhang met deze aankondiging, geen locaties gesloten en de productie blijft buiten schot. In de helft van de gevallen gaat het om functies in Nederland, waarvan zo’n 400 op het hoofdkantoor in Amersfoort. De zuivelonderneming werkt met de vakbonden aan een nieuw sociaal plan. Dit plan ligt volgens de woordvoerder momenteel ter beoordeling bij de betrokken vakbonden.


Nieuwsbrief zuivelmarkt

Schrijf je in voor deze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van noteringen en marktontwikkelingen binnen de zuivelmarkt.

  • Datumnotatie:MM slash DD slash JJJJ
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Reacties

  1. Niemand gelooft toch dat de werknemers bij Campina een ton per jaar verdienen en welk boer maakt zich druk om een trouwe werknemer die zich jaren het vuur uit de sloffen heeft gelopen die te horen krijgt u wordt bedankt en kunt gaan. Dat is dezelfde boer die moord en brand schreeuwt als hij dreigt een kwartje te weinig te beuren

  2. Wat angstvallig wordt vermeden zijnde buitenlandse activiteiten! Beste Campina zet eens op rij wat die aan de winstgevendheid bijdragen? Laat me raden, dat krijgen we niet te zien want dan moet de directie door het stof!

  3. valt mij nog mee als het een ton is. Goudgerand pensioen etc. zit ook bij die kosten . Of toch niet ? Meestal als er weer eens een jaar wat verdiend is blijkt er weer een pensioenachterstand van een paar honderd miljoen te zijn .

  4. “FrieslandCampina schrapt 1.800 banen in komende twee jaar”
    “Het bedrijf streeft naar een jaarlijkse bruto kostenbesparing van € 400 miljoen tot € 500 miljoen vanaf 2026, waarvan € 180 miljoen tot € 200 miljoen wordt gerealiseerd door de vermindering van arbeidsplaatsen. ”
    Dus die 1.800 banen staan voor gemiddeld een ton in de boekhouding?

Beheer
WP Admin