Het ontvangstcomité van Steyr verwelkomt de bezoekers bij de ingang van de fabriek. Op de voorgrond staan twee nieuwe trekkers: de zescilinder Steyr Profi 6150 CVT's. Op de achtergrond staan een 8075 en een 540. Net buiten beeld staat een Steyr 188 tweecilinder.
Een bijzondere machine is deze Steyr-Ochsner TK35. TK staat voor Traktor Kompressor. De sticker en de luchttank verraden het al; de machine is een mobiele, zelfrijdende luchtcompressor. Een tweecilinder motor van 35 pk drijft een tweecilinder-compressor aan, die gekoppeld zit aan luchttanks. Het model op de foto is gebouwd in 1957.
Een kleine greep uit de huidige collectie Steyr-trekkers. Een rijtje zescilinders uit de series Profi, Impuls, Absolut en Terrus.
Binnen in de fabriek krijgen we een tour door de geschiedenis van het Oostenrijkse trekkermerk. Deze Steyr 180 uit 1947 is het allereerste model dat de fabrikant op de markt bracht. Bijzonder aan dit model is dat de trekker nog volledig in originele staat is. Zelfs de banden zijn dezelfde exemplaren als 75 jaar geleden toen trekker de fabriek verliet.
In deze ruimte staan groene ééncilinder Steyr-trekkers. De middelste is een type 80a met 13 pk bij 1.500 motortoeren. Later steeg dit model naar 15 pk door een verhoging in motortoerental.
Dan een aantal rode exemplaren. Links staat een 280a. Het is de opvolger van de groene 280 en heeft met 68 pk 8 pk meer dan de voorganger. Ook kreeg het model updates, waaronder een dubbele koppeling. De viercilinder met een ZF-transmissie was destijds bedoeld voor de grotere bedrijven.
Buiten stappen we tussen de meest bekende kleurstelling van Steyr. De kleuren zijn ontworpen om de trekkers af te laten steken ten opzichte van de concurrentie, die destijds vooral nog één kleur gebruikte op het kappenwerk. De grote witte bovenkant van de motor en de witte gril werken tot op heden ten dagen nog steeds als blikvangers.
Niet voor iedereen bekend: Steyr heeft opraapwagens gebouwd. In 1963 neemt de fabrikant in de fabriek in St. Valentin de Steyr Hamster-ladewagen in productie. Van de opraapwagens zullen in totaal 64.000 stuks van de productielijn lopen. Hier het model Hamster 427 met 27 kuub laadinhoud en 12 messen.
In 1988 vernieuwt Steyr de 8000-serie met de RS 2-modellen. De trekkers krijgen de typische Steyr-cabines met zijschakeling in plaats van middenschakeling. Zowel 30 als 40 km/u versies waren leverbaar. Feitje: Nadat Marshall in 1989 stopte met de eigen trekkerproductie, verkocht het de Steyr 8065, 8075 en 8085 in een geelzwart jasje onder eigen naam.
In 1980 gaat Steyr op verzoek van machinefabrikant Pöttinger naar de tekentafel voor een machine die sterk genoeg is voor een grote maaier en hakselaar. Het wordt de Steyr 8300-werktuigendrager. Onder de motorkap ligt een motor uit een Steyr-vrachtwagen met 260 pk. Versnellingsbakcomponenten komen van Linde en ZF. In 1987 verhoogt de fabrikant het motorvermogen naar 280 pk door een intercooler in te bouwen. Bijzonder: de stoel en het stuur draaien tijdens wegtransport om en rijdt je als het ware achteruit.
In de jaren 90 werkt Steyr samen met ZF aan een traploze transmissie. De S-Tronic-transmissie van Case IH en Steyr wordt in 1997 aangekondigd en komt pas begin 2000 op de markt. De transmissie heeft vier snelheidsbereiken en had daarin meer mechanische overbrengingsmomenten in het belangrijkste werkgebied dan de concurrentie. De CVT 120 - 170 zijn de eerste traploze Steyrs.
Eén van de recentste projecten aan het eind van de tour is het futuristische concept van Steyr. Ontwerpers keken met dit model hoe ver ze nu al konden gaan bij het ontwikkelen van de trekker. In 2019 trok de machine - die overigens niet werkt - wereldwijde aandacht op de Agritechnica.
Het meest recente concept sluit de tour. Het betreft een concept met een hybride-transmissie. Het model hier is in staat om te functioneren, maar heeft dat niet gedaan. Wel gaan er komend halfjaar prototypes lopen om het concept te testen.
Een samenvattende foto: 75 jaar ontwikkeling van de Oostenrijkse trekkerfabrikant.