Energie richten op supermarkten
Wat een verspilling van energie! Het enige resultaat van de melkoorlog is dat we als boeren veel geld verloren met het laten wegstromen van de melk. Erger is nog dat we onze energie steken in de strijd tegen elkaar. En dat terwijl we die veel beter anders kunnen inzetten. Niet de coöperaties zijn onze tegenstanders, maar de supermarkten.
Die macht moeten we proberen te breken. Die bepalen voor geen groot deel wat we voor onze producten kunnen krijgen. Ze bepalen zelfs of ze het willen verkopen of niet.
Even een voorbeeld. Albert Heijn (AH) maakte in 2002 met veel bombarie bekend dat men kalfsvlees van Peter’s Farm zou gaan verkopen. Dat is vlees met een diervriendelijk concept. AH schreeuwde van de daken dat ze diervriendelijkheid hoog in het vaandel hadden.
Dat is nu gans anders. AH heeft bekend gemaakt dat ze deze maand stoppen met de verkoop van kalfsvlees van Peter’s Farm. Het was hun te duur. Nu gaan ze onder eigen merk kalfsvlees verkopen van de VanDrie Group.
Zo regeert dus de prijs bij Albert Heijn. De leverancier heeft niets te vertellen. Net als bij de melk. De boosdoeners zijn de supermarkten. Het is beter dat we onze acties en energie daar op richten, in plaats van elkaar in eigen kring bevechten. Dat heeft nu veel weg van een ordinaire familieruzie.
Reacties
Je moet een account hebben om te reageren
Voordelen van een account:
Krijg toegang tot de beste en meest actuele artikelen.
Discussier mee met collega’s, experts en specialisten.