Dankzij de SDF TTV Compound-transmissie, afkomstig van de 8-serie, krijgen de nieuwe trekkers meer vermogen aan de grond. De 7250 TTV heeft 33% meer ter beschikking, de HD zelfs 50% meer. - Foto: Deutz-Fahr MechanisatieNieuws

Deutz-Fahr vernieuwt 7-serie

De 7 TTV-serie kreeg een update van Deutz-Fahr. De 7250 en de 7250 HD van 247 pk maximaal zijn nu voorzien van de TTV Compound-transmissie die fabrikant SDF eerder introduceerde in de 8-serie.

Uiterlijke veranderingen zijn de verhoogde cabine en de nog steiler aflopende motorkap, die samen het zicht naar voren verbeteren. Ook kunnen er nu grotere achterbanden onder beide trekkers, tot 2,05 meter.

Kleinere draaicirkel

Verbeteringen aan de gebruikseigenschappen zijn er eveneens. Zo is de draaicirkel 2 meter kleiner (nu 11,9 meter) door een andere lay-out van de vooras en de 600/65 R30-banden. De laadcapaciteit is verhoogd tot 6,5 ton en de dubbele brandstoftank van 400 liter totaal maakte plaats voor één tank van 500 liter.

Het verschil overigens tussen de ‘gewone’ 7250 TTV en zijn HD-broer is dat laatstgenoemde op diverse punten zwaarder (HD = heavy duty) is uitgevoerd. Volgens Deutz-Fahr zijn ook de bedrijfskosten verlaagd door een verdubbeling van de onderhoudsintervallen: motorolie per 1.000 uur en transmissieolie per 2.000 uur.

Meer trekkracht

De 6,1 liter Fase V-motor levert 247 pk maximaal een maximaal koppel van 1.072 Nm. Nieuw is de TTV Compound-transmissie, die goed is bevallen in de 8-serie. Deze werkt met twee rijbereiken (schakelen hiertussen verloopt automatisch) waarbij een hoger percentage van het vermogen mechanisch vermogen betreft.

Ten opzichte van de ZF-transmissie in de vorige serie geeft dat 35 procent extra trekkracht voor de standaard 7250, en 50 procent extra voor de HD-uitvoering. De maximale rijsnelheid is 60 km/u, terwijl een praktische 40 km/u mogelijk is bij een lager toerental van 1.200 tpm.

De chauffeur in de nieuwe 7 kan de frontaftakas op twee toerentallen gebruiken, 1000 en 1000 Eco. Instelbaar vanuit de cabine zonder naar buiten te moeten om een hendel om te zetten. Zo kun je bijvoorbeeld zuinig/efficiënt maaien met zowel voor als achter de aftakas op 1000 Eco.

De trekker kan tot 60 km/u rijden bij iets minder dan 1.800 toeren. De meer praktische 40 km/u doet-ie bij een zuinige 1.200 tpm. - Foto: Deutz-Fahr
De trekker kan tot 60 km/u rijden bij iets minder dan 1.800 toeren. De meer praktische 40 km/u doet-ie bij een zuinige 1.200 tpm. – Foto: Deutz-Fahr

Hydrauliek

De hydrauliek werkt onafhankelijk van de transmissie, met keuze uit drie pompcapaciteiten tot 210 l/min. De hoeveelheid afneembare olie verdubbelde van 45 naar 90 liter. Optie zijn Power Beyond-koppelingen met platte fittingen. Ook te koop is de speciaal voor deze trekker ontwikkelde Profiline FZ80.1-frontlader.

Cabine

De iMonitor 3 beschikt over de Xtend-functie, waarmee je het gps- en Isobus-venster draadloos op een mobieltje of tablet kunt overzetten. Handig als 2e monitor, of om (Isobus-)instellingen te doen terwijl je buiten de trekker naast de machine staat.

Erg handig is ook de geboden Auto-Turn-functie waarmee je op de kopakker met losse handen ruime bochten kunt maken en de trekker soepel en nauwkeurig voor een werkgang verderop komt te staan, in plaats van met heen-en-weer steken de aansluitende werkgang te moeten pakken.

De vernieuwde 7250 TTV en HD zijn per direct leverbaar; de vanafprijs is € 213.870.

Beheer
WP Admin