Deloitte: groeiende wereldbevolking vraagt om andere landbouw
De groeiende wereldbevolking, de klimaatverandering en de afnemende biodiversiteit maken een omslag in de landbouw noodzakelijk. Dat staat in een studie van Deloitte over een duurzame landbouw.
De vraag naar voedsel zal de komende decennia alleen maar toenemen. Dat betekent dat de productie van eiwitrijk voedsel moet toenemen. Het Deloitte-rapport bepleit een versnelling van innovaties en een verhoging van de productiviteit, waardoor boeren en tuinders met minder middelen meer kunnen produceren. Precisielandbouw en robotisering kunnen helpen bij de transitie die nodig is.
Tegelijk moet de voedselverspilling worden aangepakt en de reststromen moeten efficiënt worden hergebruikt. Er moeten maatregelen worden genomen om erosie tegen te gaan.
Input van mest en waterverbruik
Boeren moeten technologische innovatie omarmen en productiviteit verhogen. Dat kan door informatie afkomsteg van satellieten te gebruiken om te zien hoe hun land en de gewassen er voorstaan. Verder zou de input van meststoffen kunnen verminderen, evenals het waterverbruik. Dat heeft een positief effect op het milieu.
Het rapport stelt ook verticale landbouw voor, waarbij minder ruimte nodig is en de opbrengst per vierkante meter toeneemt. Automatisering van de oogst vermindert de arbeidskosten en kan de efficiëntie vergroten. Met sensoren en goede analyse van de beschikbare gegevens kunnen boeren direct zien hoe de gewassen ervoor staan en als het nodig is kunnen ze ingrijpen.
Mensen hebben ook micronutriënten nodig en niet alleen calorieën
De focus moet niet alleen liggen op productie van basisvoedsel zoals mais, tarwe en rijst. Mensen hebben ook micronutriënten nodig en niet alleen calorieën, aldus het rapport. Daarvoor is ook de productie van fruit en groenten nodig, evenals dierlijke productie. Met name in lage-inkomenslanden is dat van belang.
Er is actie nodig van beleidsmakers en van boeren om een snelle en wereldwijde omslag te maken, aldus het rapport. Daarbij hoort ook de beïnvloeding van de consument om gezondere, voedzamere en duurzamere keuzes te maken.