Foto: ANP AlgemeenOpinie

‘Consument heeft meer informatie nodig’

Zou de Nederlandse consument weten wat de verschillen zijn tussen de productie-eisen van een boer in Nederland en de eisen van een soortgelijke boer in een ander land van de Europese Unie, of ander werelddeel? Het is een vraag die mij al jarenlang bezighoudt.

Zelf denk ik dat consumenten lang niet alle informatie krijgen, die zij nodig hebben om een bewuste keuze te kunnen maken.

Goed voedsel

Begrijp me goed; ook uit andere landen van de wereld komt goed voedsel. Collega’s die geld verdienen aan geïmporteerd vlees verwijten mij vaak dat ik alle vlees uit andere landen afkraak om ons eigen vlees te promoten. Dat is echter helemaal niet mijn doel. Mijn doel is om consumenten volledig te informeren zodat zij zelf de keuze kunnen maken die past bij wat zij belangrijk vinden.

Mijn doel is om consumenten volledig te informeren

Kies je er bijvoorbeeld voor om vegetarisch te gaan eten, met melk en kaas, weet dan dat een koe een kalfje moet krijgen om die melk te produceren, dat dit kalfje kalfsvlees wordt en dat de koe aan het einde van haar leven onherroepelijk vlees wordt.

En kies je voor rundvlees uit een land waar het gebruik van groeihormonen wettelijk is toegestaan, weet dan dat dit rund veel sneller afgemest is en het vlees dus goedkoper geproduceerd wordt dan vlees uit landen waar dit niet is toegestaan.

Verandering consumentengedrag

Het lijkt een technisch verhaal, maar deze informatie is volgens mij de sleutel tot verandering van consumentengedrag. Daarmee maken we, voor de lange termijn, een sterkere Boer-Burger-verbinding.

De grote uitdaging is de prijs. Veel mensen verliezen hun baan en boodschappen zijn zichtbare uitgaven. Misschien wil je wel bewust kiezen, maar laat de portemonnee het niet toe. Toch denk ik dat bewuste keuzes voor prijs en voor duurzaam geproduceerd voedsel elkaar niet te hoeven bijten.

Bewuste keuzes voor prijs en voor duurzaam geproduceerd voedsel elkaar niet te hoeven bijten

Het is aan ons als producenten om samen met de ambassadeurs die ons voedsel verkopen, het kloppende verhaal te vertellen over ons voedsel. Niet vanuit een slachtofferhouding, maar vanuit kracht.

Alle Nederlandse regels die dagelijks knellen en ervoor zorgen dat wij duurder moeten produceren, hebben ook een meerwaarde. Wat mij betreft maken we daar in onze marketing voor het Nederlands product nog veel te weinig gebruik van.

Beheer
WP Admin