Premium
Als je snel kijkt, zie je weinig verschil met een diesel 207 Vario. Toch valt op dat de uitlaat ontbreekt. Er klinkt geen driecilindertje dat stationair draait. Zodra je een richting kiest, gaat de elektromotor met een stationair toerental van 800 t/min draaien. Die kun je buiten de trekker goed horen zoemen, maar in de cabine verneem je hier weinig van. Foto’s: Jacco van Erkelens MechanisatieAchtergrond

Proefrit met de Fendt e107 Vario: geen uitlaat, wel een accupakket in het vooronder

Tussen koppeling en rempedaal zit een drukknop in de vloer. Die functioneert als een motorrem voor de elektromotor. Trap je die in tijdens het afrijden van een helling bijvoorbeeld, dan laadt de accu op en rem je tegelijkertijd af. Verder rijdt de trekker eigenlijk identiek aan een normale diesel-Vario, alleen dan stiller.

De terminal is gelijk aan de dieseltrekkers van Fendt, maar heeft enkele elementen extra. Zo kun je het accuniveau monitoren en kun je in het scherm kiezen hoeveel vermogen je wilt gebruiken door de Eco-, Dynamic- of Dynamic+-modus te kiezen.

Als je snel kijkt, zie je weinig verschil met een diesel 207 Vario. Toch valt op dat de uitlaat ontbreekt. Er klinkt geen driecilindertje dat stationair draait. Zodra je een richting kiest, gaat de elektromotor met een stationair toerental van 800 t/min draaien. Die kun je buiten de trekker goed horen zoemen, maar in de cabine verneem je hier weinig van. Foto’s: Jacco van Erkelens

Reacties

  1. Hoe vaak kun je de accu opladen voordat ie vervangen moet worden? Wat kost dat vervangen? Dat zijn vragen die eigenlijk in dit artikel uitgelegd moet worden.