AlgemeenNieuws

Albert Heijn verdient meer met vers

Albert Heijn heeft het afgelopen kwartaal meer verdiend met de verkoop van versproducten als zuivel, vlees, groente en fruit. Ook verkocht de supermarktketen meer voeding online. Het marktaandeel, vorig jaar 33%, is volgens moederbedrijf Ahold gegroeid.

Een groter marktaandeel suggereert dat Albert Heijn terrein terugpakt op discounter Lidl en Jumbo.

De omzet van Ahold in Nederland, mede bepaald door onder meer Bol.com en slijterij Gall & Gall, steeg 7,4% tot €2,8 miljard. Omdat fors is geïnvesteerd in online-activiteiten nam het bedrijfsresultaat maar 1,6% toe tot €129 miljoen.

Meer winkels

De omzet steeg deels door de groei van het aantal winkels. Als voor dit effect wordt gecorrigeerd, rest nog een groei van 4%. Ahold ligt volgens Boer nog op koers halverwege 2016 te fuseren met het Belgische Delhaize. Ahold treedt door de deal toe tot de Europese elite van supermarktketens en neemt de machtspositie van de keten ten opzichte van leveranciers toe.

Goede relatie met toeleveranciers

In een vraaggesprek op radio 1 sprak topman Dick Boer van een goede relatie met toeleveranciers. Als Albert Heijn groeit, groeien toeleveranciers volgens Boer mee. Het bedrijf zet niet alleen in op groei in België, maar ook het leveren van maaltijdboxen, die enerzijds de consument gemak opleveren en anderzijds de leverancier meer marge.

Online-verkopen opvoeren

Albert Heijn wil de komende jaren de online-verkopen flink opvoeren. Niet alleen in Nederland maar ook in China, waar het met name babyvoeding verkoopt via een verkoopplatform van Alibaba.

Beheer
WP Admin