VarkensOpinie

Afdwingbaar verdienmodel

De varkenshouderij doet zijn best de positie in de keten te versterken. Dat supermarkten daaraan meewerken lijkt onwaarschijnlijk.

De NVV maakte onlangs bekend een rechtszaak te starten tegen de provincie Noord-Brabant. De vakbond wil via de rechter bereiken dat de provincie of supermarkten meebetalen aan de verduurzaming van de varkenshouderij. In dit geval betreft het de meerkosten die boeren moeten maken om te voldoen aan de Brabantse Zorgvuldigheidsscore (BZV).

In de huidige situatie is het zo dat kosten van verduurzaming volledig voor rekening komen van de varkenshouder, motiveert de NVV. De BZV ondermijnt daarom de concurrentiepositie van de Brabantse varkenshouders.

Duits voorbeeld

De NVV beroept zich op het punt, wat in de kantlijn staat van het Verbond van Den Bosch, dat verduurzaming een zaak is van de hele keten. In Duitsland gaat dat ketenprincipe vanaf volgend jaar vermoedelijk vorm krijgen met het concept Initiative Tierwohl. Duitse supermarkten brengen hun klanten dan een meerprijs in rekening voor vlees, en sluizen dat geld via een centrale kas door naar de boer die daarmee welzijnsmaatregelen kan treffen. Maar dat gaat niet van harte. De Duitse supers hebben reeds een derde van beschikbare bonus afgeknabbeld. De  afspraken lopen voor drie jaar. Het is onzeker wat daarna gebeurd.

Marge delen

NVV-voorzitter Ingrid Jansen wil nog een stapje verder gaan, valt te lezen in de het zomernummer van De Trog, het ledenblad van de vakbond. Daarin wordt een tipje van de sluier opgelicht van de toekomstvisie die zij schrijft. Een punt is de verdeling van de marge in de keten. Dat moet op termijn eerlijk gebeuren. Nu verdient iedereen in de keten, behalve de producent van het vlees.

Margeverdeling en meebetalen aan verduurzaming door supermarkten; de ideeën van Jansen en de NVV zijn sympathiek. De consument, dus supermarkt wil duurzaam geproduceerd vlees, dan moeten zij daar maar voor betalen. Daar komt bij dat varkenshouders telkens met nieuwe regels te maken krijgen waarvoor zij volledig  voor de kosten opdraaien. Dat frustreert en leidt tot veel ongenoegen onder boeren.

Marktprijs

Ik ben wel benieuwd hoe Jansen vorm wil geven aan een ‘eerlijke’ verdeling van de marge binnen de keten. De toenmalige voorlieden van de varkenshouderij, Wyno Zwanenburg en Annechien ten Have, hebben zich enige jaren terug herhaaldelijk sterk gemaakt voor een betere margeverdeling. Dat leverde niets op. Marc Jansen, directeur van supermarktkoepel CBL, bleef altijd volharden in dit antwoord: “Als jullie meer geld willen voor het vlees moeten jullie bij je coöperaties zijn. Die verwaarden jullie product.”

Supermarkten wekken ook nu niet de indruk anders in deze discussie zitten. In de inkoopvoorwaarden voor varkensvlees die vanaf volgend jaar van kracht zijn, verklaren zij de marktprijs te willen betalen voor het vlees, maar geen meerprijs.

Gelet op de houding van de supermarkten lijkt het daarom onwaarschijnlijk dat het zover komt dat  zij meebetalen aan verduurzaming of open staan om de winst te delen met ketenpartners. Zij voelen niets voor een samsam-economie waarbij je vooraf afspreekt het behaalde voordeel te delen.

Beheer
WP Admin