Commentaar

5 reacties

‘Marktgerichte duurzaamheid bij FrieslandCampina’

Coöperatie lijkt een goede zet te hebben gedaan met PlanetProof-zuivel.

De resultaten van FrieslandCampina zijn niet denderend geweest in het overgangsjaar 2018. Aan alle kanten moest ingespeeld worden op – al dan niet tijdelijk – andere omstandigheden. Meer concurrentie op de Chinese markt, invoering van fosfaatrechten in eigen land, veranderingen in de organisatie en onvrede onder de achterban die leidde tot een verlies van 340 leden.

Het lossen van PlanetProof-melk bij een kaasfabriek van FrieslandCampina.
Het lossen van PlanetProof-melk bij een kaasfabriek van FrieslandCampina.

In de tweede helft van het jaar kenterde de stemming en werden financiële resultaten beter, zodat het bedrijf nu toch met zelfvertrouwen vooruitblikt. Wat opvalt in het jaarverslag is de enorme nadruk op gezondheid en duurzaamheid.

Coöperatie moet op eieren lopen

De Nederlandse zuivelreus is ervan overtuigd dat consumenten en afnemers wereldwijd meer duurzaamheid én transparantie willen. Juist de rundveehouderij ligt in de vuurlinie van het klimaatdebat. Het is goed dat FrieslandCampina zelf het voortouw neemt om de uitstoot van broeikasgas te verminderen.

Dat niet elk initiatief succesvol is, is een risico dat je moet accepteren. Denk bijvoorbeeld aan het project Jumpstart dat bij lange na de aanvankelijke verwachtingen niet waarmaakt.

De coöperatie moet in dit alles op eieren lopen; de veeleisende klanten bedienen en verleiden en tegelijk de eigen achterban meenemen. Dat lijkt met PlanetProof’-zuivel goed te lukken. De animo onder veehouders om deel te nemen is er en afnemers staan te dringen. Dat biedt perspectief: duurzaam én marktgericht.

Laatste reacties

  • Prima als het geld opleverd. Maar haal eerst de weidegang premie eens uit de markt dan praten we verder.

  • farmer135

    Nou 13.02 de markt ziet weidegang al als standaard, zo gaat het met alle extra eisen, die worden gewoon standaard.


  • cornelis 22

    Ben je gisteren door Bas Roelofs gebeld om hem te hulp te komen mijnheer Oppewal.

  • .....

    Al die extra eisen tegen een melkprijsje uit de vorige eeuw, is dat dan duurzaamheid?

  • Noordam2

    De FC heeft jarenlang de focus gelegd op expansie in het buitenland en daar ongelofelijk veel(melk) geld verloren! Ze vergaten in de markt te vernieuwen. Nu lopen ze achter de feiten aan en komen ze met vernieuwingen door anderen verzonnen ( oa Planet Proof) enwat hun leden veel geld kost. Ik snap de onvrede bij de leden wel

Laad alle reacties (1)

Of registreer je om te kunnen reageren.