Foto: ANP BoerenlevenAchtergrond

8 jaar geleden: Slagers voorspelden: vega wordt booming

Van de slagers in Nederland verkocht acht jaar geleden zo’n 43% ook vleesvervangers of kant-en-klaarmaaltijden zonder vlees. Dit bleek destijds uit onderzoek van Motivaction in opdracht van Natuur & Milieu.

Voor het onderzoek werden 211 willekeurige slagerijen, uit een bestand van in totaal 2.405 slagerijen, telefonisch geïnterviewd. Bijna de helft zat dus al in de vleesvervangers en 14% van de slagers had serieuze plannen om zich daar in de toekomst mee bezig te gaan houden. Daarnaast verwachtte toen 40% van de slagers dat de vraag naar vleesvervangers de komende jaren zou gaan toenemen.

Vlees wordt steeds minder verkocht

Ze kregen gelijk. Nieuwe cijfers, onlangs gepresenteerd, lieten de stijgende lijn duidelijk zien. Marktonderzoeker IRI Nederland toonde aan dat het aantal verkochte vleesvervangers in de supermarkt sinds 2017 met 51 procent is toegenomen. In die periode nam de verkoop van rund-, varkens- en wildvlees met 9% af. De verkoop van kip groeide nog wel een beetje, 2% om precies te zijn, maar de afname is ook in die sector inmiddels ingezet, aldus IRI.

Vleesconcerns zetten meer in op vegaproducten

Hoewel de omzet in de vleesbranche nog altijd vele malen groter is dan die in de vegabranche, is de trend niet meer te negeren. Zelfs de grootste vleesconcerns stappen er daarom in. Zwanenberg (o.a. van de Kips-leverworst) streeft ernaar de helft van de omzet uit vegaproducten te halen in de toekomst, nu is dat al een derde. Vion brengt in Duitsland al vegaproducten op de markt en wil dit ook in andere landen gaan doen.

Marktleider in vegaproducten Beyond Meat ging intussen als een speer. De omzet steeg het tweede kwartaal van dit jaar met maar liefst 300%.

De slagers uit het onderzoek van acht jaar geleden hadden het goed gezien.