Premium
Supermarkten, bedrijven in de voedingsindustrie en boeren werken nu al samen en maken afspraken wat betreft duurzaam produceren. Ook dit melkveebedrijf in Overijssel dat melk levert voor het 'Beter voor Koe, Natuur en Boer'-programma van AH. - Foto: ANP AlgemeenInterview

WUR-onderzoeker: ‘Devil is in the details LTO-plan’

Reacties

  1. Inzetten op een meerprijs klinkt mooi, maar als daar duurzaamheidseisen tegenover staan waarbij de kg-opbrengsten per boerenbedrijf gaan dalen, dan is er nog geen beter verdienmodel. Verdienste is nog altijd kg-opbrengst x prijs. Wanneer bij verduurzaming de kg-opbrengsten meer dalen dan de prijs stijgt, dan gaan boeren minder verdienen dan nu. Je kunt zeggen wat je wilt, maar Farmers Friendly van FDF is een meerprijs met behoud van productievolume binnen landbouwend Nederland. Bij het LTO plan is het nog niet zeker dat het productievolume op hetzelfde niveau zal blijven, met een vraagteken of dat een beter verdienmodel voor de Nederlandse boer gaat opleveren..

  2. Het farmer friendly concept brengt direct geld op voor de boeren. We hebben de laatste jaren al zoveel aan verduurzaming gedaan, En nog hebben we op prijzen uit de jaren 90. Het plan van l. t. o houd in dat we door nog meer duurzaamheids hoepels moeten kruipen voor er betaald word. En als het dan ook nog door de fabrieken geregeld word krijgen we weer geen extra poen op de dam.

  3. Wel de kosten, niet de opbrengsten !
    L T O heeft een plan op tafel gelegd bij de supermarkten voor een beter verdienmodel voor boeren.
    Visie
    De consument is bereid om extra te betalen voor duurzaamheid. Dit levert dus extra baten op.
    Wanneer wij dan de kosten, baten en risico’s eerlijk verdelen over de keten dan creëer je een eerlijke prijs voor duurzame producten !
    Wel dient iedere ondernemer hier aan mee te kunnen doen, anders vervalt het weer in “ het zoveelste plan zonder oplossing “deze reactie is automatisch gemodereerd

  4. Het hele verhaal is gestoeld op ‘vertrouwen’. Daar gaat het al mis, want buiten de boer is vrijwel niemand meer te vertrouwen. De boer kun je vertrouwen op een eerlijk product wat hij produceert, maar de hele keten daarna ‘vertrouwen’ op eerlijke vermarkting van ons product gaat hem niet worden.
    Marketeers hebben geen verstand van het proces en kosten voor het maken van een agrarisch product, hebben alleen verstand van ‘marketing’ wat ze geleerd hebben tijdens hun opleiding.
    De ACM is er uiteindelijk alleen voor de consument, beoordelingen over sluitingen en overname van slachterijen de afgelopen 2 jaren hebben dat bewezen. Voordat beslissingen door ACM wordt genomen zoekt de directeur de kranten al op om verhalen over welzijn er bij te halen om voor een later tijdstip de uitspraken van ACM te ondersteunen. ACM heeft zich dus bewezen als bijzonder onbetrouwbaar.
    Het Farmer Friendly voorstel van FDF was het beste tot nog toe om te waarborgen dat er meerwaarde in de boerenportemonnee terecht komt.
    Maar ja, LTO is een club die het via de zachte aaibare weg wil proberen door mensen die geen marketeer zijn, en daar gaat het fout. Het gaat uitdraaien op niks, ja 1 ding: kostenverhogingen voor de producent. En daar krijgen marketeers nooit geen verstand van.

  5. Wordt dadelijk eerst weer veel geld investeren. Dan brengt het even geld op. Daarna is het weer de standaard. En is de kostprijs weer verhoogd. We moeten niet nog meer hoeven te presteren om beter beloond te worden. Eerst beter belonen. Daarna is er weer geld voor eventuele aanpassingen.

  6. “Ja, het voorstel is haalbaar en betaalbaar, maar het hangt er ook vanaf hoe ingrijpend de verduurzamingsmaatregelen straks gaan worden”. Het begin lijkt leuk maar het venijn zit in de staart van de zin. 10 cent extra beuren maar 11 cent extra kosten maken.