Wiersma: generaal pardon PAS-melders juridisch niet houdbaar
Een generaal pardon voor PAS-melders is op korte termijn juridisch niet houdbaar. Dat schrijft LVVN-minister Femke Wiersma in een Kamerbrief als antwoord op vragen van Tweede Kamerlid Eline Vedder. Wiersma sluit een generaal pardon of vergelijkbaar alternatief echter nog steeds niet uit.
De provincies Zeeland, Friesland en Drenthe, later gesteund door provincie Gelderland, riepen in juni en juli het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) op tot een generaal pardon voor PAS-melders. Andere provincies waren daar terughoudender in, onder meer vanwege het juridische afbreukrisico.
Dit bevestigt Wiersma in de Kamerbrief. Zij wijst erop dat in het kader van het concept-landbouwakkoord al in 2023 de landsadvocaat om advies is gevraagd over een generaal pardon voor PAS-melders. Uit diens advies bleek dat zo’n pardon alleen mogelijk is als significante emissiegevolgen van een project voor elk Natura 2000-gebied en elke locatie van beschermde habitats daarbinnen uitgesloten kunnen worden. Dat kan op basis van objectieve gegevens of een passende beoordeling. In dat laatste geval moet er zekerheid zijn dat geen sprake is van aantasting van de natuurlijke kenmerken van een Natura 2000-gebied. Voor de meeste Natura 2000-gebieden geldt echter dat eerst de kwaliteit en condities verder op orde moeten komen. Daarvoor moet eerst de benodigde emissie- en depositievermindering behaald worden. Pas daarna is het volgens de landsadvocaat mogelijk om een eventueel generaal pardon in te voeren, schrijft Wiersma.
Meerdere sporen voor PAS-melders
In de Kamerbrief laat Wiersma weten dat het ministerie meerdere sporen volgt om tot een oplossing voor PAS-melders te komen. Die zijn alleen nog niet concreet. Ten eerste hoopt Wiersma tot een rekenkundige stikstofondergrens te komen die juridisch houdbaar is. Hiervoor wijst ze naar het TNO-onderzoek dat vorige week naar buiten is gebracht. Dat onderzoek leidde niet tot een nieuwe stikstofdrempel. Wiersma zegt aanknopingspunten voor vervolgonderzoek te zien en zal hier op korte termijn opdracht voor geven. Ten tweede noemt de minister de Lvb-plusregeling voor piekbelasters, die met voorrang wordt ingezet voor PAS-melders. Die regeling staat nog tot 20 december 2024 open. Wiersma schrijft dat pas daarna duidelijk is in hoeverre de stikstofopbrengst daadwerkelijk benut kan worden voor de legalisatie van PAS-melders. De minister zal de Tweede Kamer dan ook informeren.
Het is toch heel eenvoudig. De provincies hebben de fout gemaakt met de Pas-regeling.
Als de provincies stikstofrechten kopen, net als Schiphol gedaan heeft, en deze aan de Pas melders geven is het toch opgelost?
Of is het niet zo simpel.
Stikstofwet aanpassen!