Foto's: Mark Pasveer BoerenlevenReportage

‘Volvo BM 350 is monstertrekker’

Doede Binnema kocht in 2003 een Volvo BM 350. De Friese Volvo-fan reed ervoor naar Zeeland. “Deze trekkers zijn onverwoestbaar.”

“Ik ben opgegroeid in de Friese streek Het Bildt. De firma Kuiken in Sint Jacobiparochie importeerde er vroeger al Volvo’s. Ik heb dat altijd prachtige trekkers gevonden. Ze zijn bij goed onderhoud onverwoestbaar en houden nooit op. Betere trekkers zijn er in mijn ogen niet, ze zijn monsterachtig.

Doede Binnema (46) woont in het Friese Berltsum. Hij werkt als laboratoriumanalist/coördinator bij het Agrarisch Laboratorium Noord-Nederland (ALNN) in Ferwerd (Fr.) Boerenzoon Binnema heeft thuis 100 schapen en 16 stuks vleesvee (Limousin) op een huiskavel van 15 hectare en 5 hectare natuurland. De oldtimerfanaat heeft 20 oude trekkers in bezit. Hij is al 20 jaar bestuurslid van de Friese afdeling van de Oude Trekker en Motoren Vereniging (OTMV).
Doede Binnema (46) woont in het Friese Berltsum. Hij werkt als laboratoriumanalist-coördinator bij het Agrarisch Laboratorium Noord-Nederland (ALNN) in Ferwerd (Fr.) Boerenzoon Binnema heeft thuis 100 schapen en 16 stuks vleesvee (Limousin) op een huiskavel van 15 hectare en 5 hectare natuurland. De oldtimerfanaat heeft 20 oude trekkers in bezit. Hij is al 20 jaar bestuurslid van de Friese afdeling van de Oude Trekker en Motoren Vereniging (OTMV).

Leren trekker rijden

Mijn vader had verschillende Hanomags in bezit. Zelf heb ik ooit trekker leren rijden op een Fordson Major. Toch is deze Volvo een van mijn favoriete trekkers. Een jaar of vier geleden heb ik de Volvo-fabriek Eskilstuna in Zweden bezocht. Dat was een prachtige ervaring.

Binnema heeft de motor van de Volvo BM 350 zo’n 10 jaar geleden gereviseerd. Hij koos voor nieuwe zuigers en bussen en nieuwe kleppen en verstuivers. Ook zijn de drijfstang en hoofdlagers vervangen. De Volvo is ooit voorzien van een groot hydrauliekvat. Dat gebeurde vroeger wel vaker, zo zegt Binnema. “Dit type trekker had af-fabriek maar 10 liter hydrauliekolie bij zich. Dat is in de praktijk veel te weinig. Daarom werden er in het verleden ook wel olietanks op gebouwd.”
Binnema heeft de motor van de Volvo BM 350 zo’n 10 jaar geleden gereviseerd. Hij koos voor nieuwe zuigers en bussen en nieuwe kleppen en verstuivers. Ook zijn de drijfstang en hoofdlagers vervangen. De Volvo is ooit voorzien van een groot hydrauliekvat. Dat gebeurde vroeger wel vaker, zo zegt Binnema. “Dit type trekker had af-fabriek maar 10 liter hydrauliekolie bij zich. Dat is in de praktijk veel te weinig. Daarom werden er in het verleden ook wel olietanks op gebouwd.”

Ik heb deze Volvo BM 350 in 2003 gekocht in Zeeland. Ik wilde ’m heel graag hebben. Bij ons in Friesland was-ie behoorlijk aan de prijs, zo vond ik. Ze stonden voor zo’n € 4.000 te koop. Dat was mij te gortig. Deze trekker werd voor minder aangeboden bij een handelaar. Met het inruilen van een Ferguson 65 hoefde ik nog maar weinig bij te betalen. Ik ben in het bezit van een grootrijbewijs, heb de Volvo op een dieplader gezet en ben terug naar Friesland gereden.

Binnema heeft zo’n 20 oldtimers. “Vroeger was ik iedere avond aan het sleutelen, maar de laatste jaren kom ik daar niet meer aan toe.”
Binnema heeft zo’n 20 oldtimers. “Vroeger was ik iedere avond aan het sleutelen, maar de laatste jaren kom ik daar niet meer aan toe.”

De Volvo dateert waarschijnlijk van 1960. De trekker heeft een groot dashboard maar nog geen tankmeter, zoals de laatste trekkers van dit type. Het is een 3-cilinder met 58 pk. Ik heb de motor van de Volvo een jaar of tien geleden gereviseerd. Verder heb ik de trekker gelaten zoals ie was. Hij heeft nog dezelfde verf die ze er ooit in de fabriek op hebben aangebracht.

Ik gebruik de Volvo BM 350 nog steeds voor allerhande klusjes op onze boerderij. Ik heb twintig oldtimers – waaronder ook een Volvo BM 36 – maar deze Volvo BM 350 kan ik echt niet missen.”

Reacties

Beheer
WP Admin