‘Vlees taboe bij de Jumbo’

Een schap in een filiaal van supermarktketen Jumbo. Foto: Ton Kastermans
Klanten kopen te vaak en te veel vlees bij supermarktketen Jumbo. Dat vindt de althans de directie. Klanten denken daar duidelijk anders over. Jumbo klaagt: ‘Het is moeilijk om het gedrag van consumenten te veranderen. Wij willen de verhouding van ruwweg 60% dierlijk eiwit en 40% plantaardig ombuigen naar 40% dierlijk en 60% plantaardig. Dat gaat te langzaam.’
Jumbo heeft het wel geprobeerd. Eerst werd gestopt met de reclame voor vlees. Daarna werden de vleesvervangers in het vleesschap gelegd. Het hielp niet. Klanten gingen vooral met het vlees naar de kassa en smulden er thuis van. Intensieve contacten met de Vegetarische Slager hielpen ook niet. Dus zet Jumbo grover geschut in. Met hulp van onder meer WUR Wageningen, HAK, de Vegetarische Slager onderzoeken ze hoe ze klanten vaker plantaardige producten kunnen laten kopen. Het gaat dan vooral om de plaats van het product in de schappen en de verpakking. Het project duurt twee jaar.
Verleiden of besodemieteren?
Dit artikel is alleen voor abonnees
Al geabonneerd?
Lees onbeperkt Premium artikelen met een abonnement
Boer beter met onbeperkte toegang tot alle artikelen
Speel beter in op jouw markt met actuele prijzen
Vorm je eigen mening met opinies en analyses










dan ga je toch naar de andere supermarkt ,er is keuze genoeg of maar weer naar de slager laat me niet door de jumbo de les leze ,laat ze verrekken die grote geldwolven eb zeker de JBS