Foto: Ton Kastermans VarkensFoto

Vers tarwestro voor de zeugen

Varkenshouder Ben Hooijer in Barneveld (Gld.) krijgt een vracht stro direct van het land.

Varkenshouder Ben Hooijer in Barneveld (Gld.) ontving afgelopen week een vracht stro van de oogst 2019. Op de combinatie zit 21,6 ton tarwestro. - Foto s: Ton Kastermans

Chauffeur Arie de Bruin maakt het zeil los. De vracht wordt met hulp van spanbanden op zijn plek gehouden.

Het dekzeil gaat vervolgens in de metalen kist onder de laadbak van de truck. Het stro is afkomstig uit Frankrijk. Op de heenreis vervoert de foeragehandelaar doorgaans droge, schone producten, zoals zaagsel. Vandaar de pallets voor op de laadbak.

Het lossen gebeurt met de kniklader van de varkenshouder. De meeste klanten hebben een shovel, verreiker of iets dergelijks om grote pakken te lossen, vertelt foeragehandelaar Van Kempen. Soms wordt gebruikgemaakt van een meeneemheftruck.

De varkenshouder is nog steeds zeer te spreken over zijn strostal met voerstations. De afzet van stromest is ook eenvoudiger dan van drijfmest, noemt hij als bijkomend voordeel. - Foto: Koos Groenewold

De varkenshouder wil om diergezondheidsredenen per se Frans stro. Dat is doorgaans superdroog, zodat schimmels geen kans krijgen. Van Kempen betoogt dat in alle auto's een vochtmeter ligt en de chauffeurs aan de bel trekken als het vochtgehalte van het stro boven 15% zit.

Het stro kleurt goudgeel. De stroprijs zit dit jaar tussen ¬  105 en ¬  115 per ton, bij afname van een volle combinatie, vertelt Van Kempen.

De vracht is om meerdere redenen volledig afgezeild, zegt foeragehandelaar Arjan van Kempen. Het stro kan niet natregenen onder het zeil. Het zeil voorkomt afvallende lading en het voorkomt eveneens dat via bijvoorbeeld vogelpoep, ziektekiemen die schadelijk zijn voor de diergezondheid op het varkensbedrijf in het sto terechtkomen.

Beheer
WP Admin