AlgemeenNieuws

Unilever wil groei in Nigeria en China

Rotterdam – Unilever wil haar aandeel in haar Nigeriaanse dochteronderneming vergroten tot 75 procent.

Unilever heeft reeds 50,1 procent van de aandelen in handen. Unilever verandert bovendien haar insteek in China. Online is het devies.

Het bedrijf achter merken als Hellmann’s, Unox en Bertolli biedt minderheidsaandeelhouders van Unilever Nigeria €192,6 miljoen voor een extra belang van 24,9 procent. De Nederlands-Britse firma betaalt de aandeelhouders uit een cashreserve. De deal betekent dat Unilever haar Nigeriaanse dochter een waarde van meer dan €700 miljoen toekent.

Nigeria groeimarkt

Unilever staat niet alleen in haar streven naar meer grip op de Nigeriaanse markt. Eerder vergrootte zuivelaar FrieslandCampina haar belang in dochterbedrijf WAMCO Nigeria van 54,58 naar 67,61 procent. Er werd een pakket van 13,03 procent van de aandelen bijgekocht voor circa €180 miljoen. Unilever belooft de Nigeriaanse dochter niet van de beurs te halen.

Unilever noemt de Nigeriaanse markt een investering voor de langere termijn. Nigeria is relatief arm maar mede dankzij oliebronnen en een grote bevolking toch de grootste economie van Afrika. Unilever is al decennia actief in het circa 173 miljoen mensen tellende land.

Problemen in China

Unilever maakt ook bekend flink in te zetten op een online strategie in China. In het Aziatische land nemen de online aankopen veel sneller toe dan verwacht. Dat geldt vooral voor verzorgingsproducten maar verrassend genoeg ook voor voedingsmiddelen, behalve producten als groente, fruit en vlees. Unilever zag haar afzet in China na jaren van groei eind vorig jaar slinken.

Beheer
WP Admin