AkkerbouwAchtergrond

Supers in de ramsj (2)

Hoe vreemd het ook klinkt, verkoop aan retailers levert hier in Hongarije minder op dan verkoop aan de tussenhandel. Ik heb mijn plan voor 2009-’10 dus al getrokken.

Het Hongaarse parlement heeft enige tijd terug voor een wet gestemd die zuiver protectionistisch is. Vanaf 1 juni moeten de producten in de winkels voor minstens 80 procent van Hongaarse makelij zijn. Ik maak mij daar weinig illusies over. De grote retailers vinden er wel wat op om er onderuit te komen.
Aldi neemt de omweg door niet met zijn eigen huismerken te werken, maar met merken uit Hongarenland tegen prijzen fors onder de dumpprijzen.
Over hoe, en in welke mate, dit op middelkorte termijn gaat uitwerken op de inlandse prijzen durf ik mij niet uit te laten. Het is in elk geval een strategie van in alle stilte de inlandse productieprijzen onderuit halen. Eersteklas uien kosten straks minder bij Aldi dan derdeklas uien bij een handelaar in Nederland.

Meer beuren via tussenhandel

Vorig jaar merkten we deze beweging al bij de verkoop van onze aardappelen. Vreemd genoeg kwamen we daarbij steeds hetzelfde verschijnsel tegen. Bij verkoop rechtstreeks aan de supergiganten, beurden we minder dan bij verkoop aan hen via de tussenhandel. Vorig jaar ging driekwart van onze aardappelen naar Metro via een tussenpersoon. Het resultaat: betaling op acht dagen (22 dagen eerder dan rechtstreekse levering) en we beurden continu 5 forint/kg meer. Die 5 forint leverde ons de hoogst mogelijke aardappelprijs op. Nergens kreeg je beter.
Zie je dan de prijs in de Metro voor je aardappelen, dan valt iedere logica weg. Ze zijn onder de inkoopprijs verkocht.

Omdat ik best tevreden was over mijn opbrengstprijs, was dat wel mijn laatste zorg. Onze afzetstrategie voor die om en nabij 1 miljoen kilo te verkopen Hongaarse aardappelen voor seizoen 2009-’10, hebben we alvast gebaseerd op diee onlogische ervaring van vorig jaar. Onlogica is in Hongarije nu eenmaal een winnend feit.

Beheer
WP Admin