‘Schiphol en Vermilion’
Het aantal PAS-melders dat vijf jaar na de uitspraak van de Raad van State een natuurvergunning heeft gekregen is op vier handen te tellen. Het zijn er zeventien. Een schril contrast met de 1.822 PAS-melders die nog altijd gelegaliseerd moeten worden.
Van de zeventien vergunde bedrijven zijn er bovendien slechts zeven met een onherroepelijk vergunning. Dit zijn allemaal (kleine) Limburgse paardenbedrijven. In Flevoland en Friesland hebben de provincies ook enkele vergunningen aan PAS-melders uitgedeeld. Hieronder zijn in ieder geval vier melkveebedrijven en een pluimveebedrijf. Voor de PAS-melders is de spoeling na vijf jaar illegaliteit en de daarbij gepaard gaande onzekerheid en ellende dun.
Wrang
In dat opzicht is het wrang dat naar nu blijkt het Rijk een natuurvergunning heeft afgegeven aan de Canadese gasreus Vermilion in Friesland. Deze PAS-melder kreeg in 2022 al een natuurvergunning van het Rijk. Dat lukte Vermilion door zelf ruimte te verwerven door middel van extern salderen. Iets wat in 2022 nog wél enigszins mogelijk was. Het gasbedrijf kocht en leasete stikstofruimte van drie melkveebedrijven in Friesland en Drenthe, goed voor bijna 600 koeien. Daarmee legaliseerde Vermilion feitelijk zichzelf als PAS-melder en kon het een vergunning van het Rijk krijgen.
Hard gelag
In principe is daar niets op af te dingen en het Rijk heeft ook geen stikstof aan de vergunning toegevoegd. Toch is het een hard gelag voor de pakweg 1.700 agrarische PAS-melders die nog altijd op een natuurvergunning wachten. Zij kunnen geen kant op. De boerenbeurs is niet zo groot als die van een gasbedrijf en sinds begin 2023 is het sowieso praktisch onmogelijk geworden om extern te salderen. Dan voelt een vergund gasbedrijf, na alle eerdere perikelen rond Schiphol, als een klap in het gezicht.
Wat gaat er volgend jaar gebeuren wanneer de overheid haar verantwoordelijkheid niet genomen heeft door de pasmelder niet te helpen?
Welke opties zijn er naast sluiting van de bedrijven?