AkkerbouwOpinie

Overlast door stakingen

Leuk hoor, dat staken in Frankrijk wegens de dreigende verhoging van de pensioenleeftijd. Maar we krijgen er op ons bedrijf wel last van.

De Franse regering heeft besloten om de officiële pensioenleeftijd te verhogen van 60 naar 62 jaar, oftewel van 40 naar 42 dienstjaren. Dit gaat er bij de Franse bevolking niet in. De meeste mensen, de ambtenaren voorop, willen dat het bij 60 jaar blijft. Vooral de medewerkers van de spoorwegen zijn actief. Zij zitten altijd nog in een bevoorrechte situatie, bij hen is het pensioen gebaseerd op een regeling van 50 jaar geleden. Vanwege hun zware werk kunnen ze al met pensioen met 50 of 55 jaar.

Staken hoort erbij in Frankrijk

De oproep tot een staking gaat hier gemakkelijk uit. Als de vakbonden vinden dat er een verkeerd idee besproken wordt, wordt er al opgeroepen tot stakingen. Het begon hier dus al weken geleden met hier en daar een dag zonder openbaar vervoer. Daar hebben we hier op het platteland helemaal niets van gemerkt, omdat openbaar vervoer hier nauwelijks aanwezig is. Later sloot ook al het onderwijzend personeel zich bij de staking aan, vervolgens de gemeentewerkers, de post en nu zelfs ook de studenten.

Vuilnis niet meer opgehaald

Sinds afgelopen week is het helemaal raak. Het vuilnis wordt in sommige steden niet meer opgehaald, de brandstofdepots zijn geblokkeerd, havens liggen stil en in Caen wordt zelfs al over gesproken om een kerncentrale stil te leggen.

Diesel op, een groot probleem

Voor ons is het meest vervelende dat er geen diesel meer te krijgen is. Het gevolg is dat de prijzen omhoog vliegen. Vorige week betaalden wij nog €1,15 voor een liter diesel , nu is dat al €1,35 geworden. In ons departement zijn er 80 benzinestations waarvan er vandaag (woensdag 20 oktober; red.) 30 leeg zijn.
Het hoofd van ons departement, de Préfet, heeft afgelopen zondag de medewerkers van het brandstofdepot verordonneerd om te werken en de tankauto’s te laden. Deze mensen zijn van huis opgehaald door de politie en op weigering van deze order staat vijf jaar celstraf. Natuurlijk leidde dit tot nog meer ophef: ‘ernstige schending van ons stakingsrecht’, aldus de vakbonden.

Nét genoeg diesel voor mais- en sojaoogst

Wij hadden vorige week al gebeld voor diesel, want we zagen de ellende al aankomen. Net nu we de soja en de mais zullen oogsten hebben we veel diesel nodig, vooral voor de droogoven. Deze stookt er al gauw 3.000 liter per week door.
Onze loonwerker is door zijn voorraad heen en zijn leverancier heeft minder gebracht dan hij besteld had. Waarschijnlijk heeft hij nét genoeg om al onze mais en soja te oogsten.

Diesel uit Spanje?

De boeren beginnen hier nu de tarwe te zaaien. Het dieselgebrek is daardoor het gesprek van de dag geworden. Sommigen hadden nog een hele voorraad, anderen zijn er bijna doorheen. Er gaan dus al geruchten om diesel uit Spanje te halen, per 25.000 liter.

Draagvlak voor stakingen neemt af

Hier op het platteland rijden vrijwel alle voertuigen op diesel, en er worden ook veel huizen verwarmd met huisbrandolie. De grote vraag is dus: hoe lang nog? Wie houdt dit het langst vol: de staat of de stakers? De meningen verschillen behoorlijk. Wie niet kan of wil staken, kan straks niet meer naar zijn werk omdat er geen brandstof meer is.
Er is nu veel kritiek op de stakende studenten, die rotzooi beginnen te schoppen. Er zijn al auto’s in brand gegaan, naast andere vernielingen. Op het middagjournaal stelde zojuist een leider van een van de vakbonden zich terug te zullen trekken als de studenten zo doorgaan. Maar ja, volgende week is het vakantie, dan zie je geen student meer.
Mijn partner Caroline was een beetje geschokt toen ze het NOS-journaal op BVN zag. Ze had niet in de gaten dat er in het buitenland zo tegen Frankrijk en de stakingen werden aan gekeken.

Klik hier voor mooie foto’s van het oproer in Frankrijk

Beheer
WP Admin