NVWA erkent storingen bij digitale mestbon
De afgelopen zes weken zijn er zes grotere storingen geweest bij e-CertNL, het systeem met de digitale mestbon en waar mesttransporten voortaan moeten worden gemeld. Dat meldt NVWA desgevraagd.
Sinds 1 januari moeten mesttransporten digitaal verantwoord worden via eCert als vervanging van de papieren mestbon. “De meeste van die storingen duurden korter dan een uur. Op vrijdag 24 maart was er een storing vanaf het middaguur tot diep in de nacht”, aldus een woordvoerder van NVWA.
De organisatie zegt dat alles erop gericht is om storingen tot een minimum te beperken, maar dat het ook niet te voorkomen is. Het is daarom goed dat vervoerders op de hoogte zijn van de terugvalopties op het moment dat het reguliere proces niet goed werkt en dat ze toch door kunnen gaan met het vervoer van mest, aldus NVWA.
Problemen met ICT
De storingen bij het meldsysteem voor mesttransporten zijn het gevolg van ICT-problemen, waardoor het systeem niet bereikbaar is of dat het systeem trager werkt. Ook zijn er soms problemen door een zwakke internetverbinding bij de verzender of dat door verkeerde registratie van ondernemers, voertuigen of mestopslagen een melding niet gedaan kan worden.
LTO Nederland en de producentenorganisatie Varkenshouderij (POV) zijn bezorgd over de storingen bij eCert. Ze roepen op om boeren niet de dupe te laten worden. Ze vragen onder andere meer ondersteuning van RVO aan boeren die het systeem moeten gebruiken. Ook vraagt LTO om niet te handhaven in geval van storingen, omdat boeren daar geen invloed op hebben.
“LTO trekt al langer aan de bel bij LNV en RVO, zelfs al voordat het systeem dit jaar is ingevoerd. Niet voor niets is de invoering van rVDM al drie keer met een jaar uitgesteld, omdat het systeem nog niet klaar was voor de praktijk. Wij hebben samen met Cumela en TLN gepleit om de voorgenomen zes maanden als overgangstermijn aan te houden, maar toch is besloten deze termijn drastisch in te korten. Terwijl in de voorgaande testperiode duidelijk werd dat nog lang niet alle problemen waren opgelost”, aldus een woordvoerder van LTO Nederland.
Vooraanmeldingen al gemeld
NVWA reageert dat in veel gevallen de vooraanmeldingen al zijn gemeld voor het mesttransport. Als er dan storing is tijdens het transport, wordt de weeg- en laad- en losmelding gedaan zodra het systeem weer werkt. De gegevens van de GR-apparatuur worden dan ook verwerkt in het systeem, aldus NVWA. De organisatie voegt er aan toe dat er geen boetes worden opgelegd als meldingen te laat worden gedaan als gevolg van storingen. “Wel is het belangrijk dat de vervoerder bij een storing tijdens het transport, de ingevulde vooraanmelding (het papieren VDM-formulier/ of offline gegevens van de vooraanmelding in het BMS-pakket ) kan tonen”, aldus NVWA.
Cumela
Ook Cumela ervaart de laatste weken storingen. “Dat is heel vervelend zeker nu het mest uitrijden na de natte periode echt weer op gang komt. Als het rVDM systeem eruit ligt, kunnen we nog wel terugvallen op de papieren VDM. Stilstand van de mesttanks is zeker niet de bedoeling. We zien ook dat onze intermediairs over het algemeen hun zaken goed voor elkaar hebben maar dat afnemers of leveranciers nog niet goed zijn geregistreerd. Dat levert de transporteurs veel extra werk op. De uitdagende weersomstandigheden zorgen nu voor veel wijzigingen in de planning en in combinatie met de invoering van het rVDM geeft dat wel wat stress bij ondernemers”, aldus een woordvoerder van Cumela.