AlgemeenNieuws

Nestlé meest ‘verantwoordelijke’ voedingsbedrijf

Oxford – Veel van de grootste producenten van voeding wereldwijd proberen actief met meer zorg voor maatschappij en milieu zaken te doen, maar nog altijd is er veel ruimte voor verbetering. Dat concludeert ontwikkelingsorganisatie Oxfam in het Behind the Brands-rapport, waarvoor het achttien maanden onderzoek deed. Oxfam schrijft dat Nestlé, Unilever en Coca Cola in de wereld van ‘Big Food’ het meest duurzaam opereren.

Van de top-10-spelers wereldwijd scoren Associated British Foods en General Mills het slechtst. Oxfam maakt zich zorgen over een ‘wedloop op natuurlijke hulpbronnen’, van olie en gas of mijnbouwproducten tot voedingsgewassen. Hoewel de kritiek meestal gericht is op partijen die direct in ontwikkelingslanden zaken doen, zoals handelsgiganten Cargill, Bunge en ADM, richt Oxfam zich toenemend op producenten van eindproducten. Directeur Chris Jochnick legt uit waarom: “De bedrijven die niet snel genoeg bewegen, betalen daarvoor een prijs, bij klanten en investeerders.”

Volgens Jochnick leidt roofbouw uiteindelijk tot kortstondige relaties terwijl het ook voor de koers van het aandeel van deze bedrijven belangrijker is voor de lange termijn gezonde ketenrelaties aan te gaan. De maatschappij is zich volgens Oxfam steeds meer bewust van het belang van gezonde voedingsketens. Daarbij wijst de organisatie op de circa 400.000 consumenten die via Oxfam merken oproepen hun standaarden te verbeteren en op een gezamenlijke steunverklaring aan Oxfam van 31 investeringsfondsen.

De ranglijst is samengesteld op basis van scores voor onder meer rechten voor landarbeiders, watergebruik, transparantie van de inkoop, samenwerking met kleinschalig werkende boeren, initiatieven om vrouwenrechten te bevorderen. Oxfam richtte zich in het onderzoek op de tien grootste voedingsproducenten. Samen zijn de bedrijven goed voor circa 450 miljard dollar omzet per jaar, wat volgens de Britse organisatie neer komt op het nationale inkomen van alle landen met volgens de Wereldbank een laag inkomen samen.

General Mills loste Associated British Foods af als hekkensluiter, vooral omdat de producent van ontbijtgranen, ijs en yoghurt nauwelijks informatie over watergebruik publiceert. Nestlé werd opnieuw nummer 1, voor het Nederlands-Britse Unilever. De Zwitserse producent van onder meer babyvoeding, chocolade, koffie en snoep werkt onder meer samen met boerengroepen in India en zette niet lang geleden net als FrieslandCampina een trainings- en kenniscentrum voor de zuivel op in China. Nestlé geldt ook als grootste onderneming wereldwijd, met een omzet vergelijkbaar met het nationale inkomen van Slowakije.

Beheer
WP Admin