Foto: Bert Jansen AlgemeenNieuws

McDonalds wil Franse boeren aan zich binden

Mede onder druk van de Franse veehouders, maar ook om de bevoorrading veilig te stellen, sluiten meer en meer supermarkten en restaurantketens langjarige contracten af voor vlees, melk of andere agrarische producten. Een goed voorbeeld is McDonalds, dat voor zowel rundvlees als graan voor haar broodjes Franse leveranciers voor 3 jaar aan zich wil binden.

De Franse tak van McDonalds, die de laatste jaren een snelle uitbreiding heeft doorgemaakt, gaat voor rundvlees, kip, appelen en graan driepartijen-contracten afsluiten. Dat betekent dat het niet alleen de directe leverancier van vlees, fruit of broodjes aan zich wil binden maar ook de schakel daarvoor, in Frankrijk meestal een coöperatie van boeren. Voor enkele van die producten werkte de fastfoodketen al met afspraken voor één jaar, maar nu wil McDonalds voor 3 jaar zekerheid voor alle partijen. De inkoopprijs – ook die voor de koeien of kippen zelf – wordt nog wel jaarlijks bepaald, waarbij McDonalds wel rekening zal houden met de productiekosten die boer of teler moet maken. Een belangrijk doel is om zo veel mogelijk vlees of broodjes uit Frankrijk zelf te laten komen, wat bij kip inmiddels voor 100% het geval is, maar wat de hamburgers betreft voor nog niet de helft lukt. ”In 2014 ging het om 15.000 runderen die via zo’n contract werden gekocht, vorig jaar was dat 30.000. Onder de nieuwe langetermijncontracten zal dat verder toenemen,” zegt hoofd inkoop Delphine Smagghe in de zakenkrant La Tribune.

Contract voor 3 jaar

McDonalds gaat ook zo ver dat het voor de broodjes rechtstreeks zaken doet met coöperaties van graanboeren die hun tarwe via een maalderijbedrijf en broodfabriek leveren. De Amerikaanse keten heeft de vernieuwde contracten daarvoor zaterdag officieel ondertekend tijdens het Salon de ‘l Agriculture in Parijs. Ook hier haalt McDonalds daarmee de helft van alle verwerkte meel uit Frankrijk zelf. Voor graan wordt de prijs overigens wel voor 3 jaar vastgelegd waardoor de akkerbouwers volgens hun grote klant ook in de gelegenheid zijn hun financiële positie op langere termijn te beoordelen.

Ook Intermarché werkt met contracten

McDonalds is niet de enige die de boeren in Frankrijk met contracten aan zich bindt. Ook een aantal andere vleesverwerkers en -verkopers begint nu op die manier te werken. Na supermarkt Auchan en vleeswarenfabrikant Fleury Michon heeft nu ook winkelbedrijf Intermarché aangekondigd de haar leverende varkensboeren een contract aan te bieden. Dat geldt niet voor 3 maar zelfs voor 5 jaar, waarbij Intermarché de boeren een minimumprijs van 1,50 euro per kilo garandeert. De varkens worden geleverd door 3 coöperaties van boeren en verwerkt in slachthuizen die Intermarché zelf bezit in verschillende steden in Bretagne. Ook dit contract wordt met het nodige ceremonieel getekend tijdens de Parijse landbouwbeurs, waar de vleesbedrijven en supermarkten graag willen laten zien dat ze hun Franse boeren een goed hart toedragen.

Al het nieuws, achtergronden en interviews over de boerenprotesten vind je in dit dossier.

Beheer
WP Admin