Koningin Máxima opent Groene Mineralen Centrale

Foto: ANP
Koningin Máxima verricht op 4 september de officiële opening van de Groene Mineralen Centrale van Groot Zevert in Beltrum.Bij de biovergister worden mest en organische afvalstromen vergist en verwerkt tot stikstof-, fosfaat- en kaliummeststoffen, loosbaar water en organisch materiaal. De centrale produceert jaarlijks zo’n 9 miljoen kuub groen gas per jaar, waarvan het overgrote deel gebruikt wordt door de melkfabriek van FrieslandCampina in Borculo. Voorbeeld van kringlooplandbouwBoeren uit de regio leveren de mest aan de Groene Mineralen Centrale en nemen de kunstmestvervanger en bodemverbeteraar af van de Groene Mineralen Centrale. Ook de organische reststromen zijn afkomstig uit de regio zelf. In 30 tot 40 dagen wordt de mest in biogasinstallaties vergist. De centrale wordt gezien als voorbeeld van kringlooplandbouw.
Dit artikel is alleen voor abonnees
Al geabonneerd?
Lees onbeperkt Premium artikelen met een abonnement
Boer beter met onbeperkte toegang tot alle artikelen
Speel beter in op jouw markt met actuele prijzen
Vorm je eigen mening met opinies en analyses









